Sådan implementerer byggebranchen AI: Det skal vokse nedefra og op
Byggeriet er blandt de brancher, hvor AI er mindst udbredt. Ifølge en Norstat-undersøgelse bruger kun 19 procent af kontormedarbejderne i byggeriet kunstig intelligens ugentligt. Det er lavest af alle brancher.
Alligevel vokser interessen eksplosivt. Byggeriets modenhedsmåling 2025 viser, at brugen af AI er ottedoblet på to år, og 70 procent af aktørerne i branchen mener, at teknologien har potentiale til at forandre branchen markant.
Så hvordan bærer branchen sig egentlig ad med at udnytte fordelene ved AI? Vi har spurgt et par af dem, der er godt i gang - nemlig Artelia og NIRAS.
Kultur før teknologi
Rådgivningsvirksomheden Artelia er en af de virksomheder, som har været tidligt ude med at bruge AI. Først i form af små eksperimenter og senere med en egentlig AI-strategi. Det sker på trods af, at AI rummer en vis usikkerhed, når det handler om datahåndtering.
"På mange måder er AI det modsatte af, hvad vi ingeniører foretrækker. Vi kan ikke være sikre på, at det, den siger, er rigtigt, og det strider imod vores faglighed. Men det var netop den erkendelse, der gav os tryghed til at finde vores egen vej," siger Jan Nielsen, leder af digitalisering og BIM i Artelia.
Ifølge ConTech Labs “Scrapbog om AI i byggeriet” bruger byggebranchen kun fire procent af det data, der er til rådighed. Det hæmmer udviklingen af præcise AI-modeller og skaber en særdeles snørklet vej til det store AI-gennembrud.
Derfor har både Artelia og NIRAS bevidst arbejdet med at skabe en kultur for at dele erfaringer og skabe rum for læring. Blandt andet gennem frokostmøder og interne netværk. De har også identificeret og støttet superbrugere, som har taget AI til sig som et dagligt værktøj.
"Vi bruger meget energi på at fremhæve de gode historier, hvor AI allerede har skabt værdi for kunderne. Det er med til at afmystificere teknologien og inspirere andre til at prøve den af," fortæller Morten Alsdorf, Senior Expertise Director i NIRAS.
En udvikling nedefra og op
I stedet for at rulle AI ud fra ledelsesgangen har begge organisationer ladet initiativerne komme nedefra. Hos Artelia blev alle medarbejdere bedt om at komme med forslag til, hvordan AI kunne bruges i praksis. 50 idéer kom ind, og alle blev optaget i et udviklingsforløb i virksomhedens “AI-laboratorium”, hvor medarbejdere afprøver teknologien med hjælp fra en vejleder.
"Nogle medarbejdere har set lyset, andre siger nej tak. Og det er helt fint. Det her skal ikke presses ned over hovedet på folk. Det skal vokse nedefra og op," siger Jan Nielsen.
Samme konklusion lyder fra NIRAS, der har købt copilot-licenser til alle medarbejdere, der ønsker det.
"Der er nogle, der løber hurtigt. Andre har stadig svært ved at komme i gang. Derfor har vi valgt at give alle adgang. Alle får licenser til copilot, men uden krav til det skal bruges. Vi vil ikke skabe barrierer, vi vil skabe værdi," siger Morten Alsdorf.
Lavpraktiske gevinster
I Artelia er brugen af AI steget fra 75 brugere i starten af 2024 til forventede 300 ved årets udgang. Det svarer til, at 20 procent af medarbejderne bruger AI i det daglige.
Begge virksomheder peger på, at den største værdi i kunstig intelligens ligger i hverdagens lavpraktiske gøremål. Som for eksempel at skrive og opdatere CV’er til tilbud, udarbejde mødereferater og notater i Teams eller søge i interne vidensdatabaser. Men der er også brugsscenarier, som peger på et større potentiale.
“Vi havde en kollega, der sagde: ‘Det går meget hurtigere at kode nu.’ Det var et wow-øjeblik. Og selv dem, der ikke kan kode, oplever, at de hurtigt kan komme i gang nu," siger Morten Alsdorf.
Begge virksomheder peger på specialiserede AI-agenter som næste skridt. Men den store effektivitetsgevinst ligger stadig et par år ude i fremtiden.
"Nogle gange sparer man en time – andre gange spilder man den. Men sådan er det, når man udforsker noget nyt," afslutter Jan Nielsen.
AI har potentiale til at optimere alt fra design til nedrivning, men det kræver stadig mange timers eksperimenter, et blik for uudnyttet data og konkret stillingtagen til, hvordan virksomhedens medarbejdere kommer godt og sikkert i gang.
Fem trin til AI i implementering i byggebranchen
-
Skab kultur før struktur: Gør det trygt at eksperimentere
-
Lad det vokse nedefra og op: Start med dem, der er nysgerrige
-
Tænk lavpraktisk: Start med mails, referater og tilbud
-
Del erfaringer: Både succeser og fejltagelser er relevante for læring
-
Læg en strategi: Hold strategien enkel, og tilpas den løbende.
Er din virksomhed klar til AI?
Vil du vide mere om, hvordan din virksomhed kan implementere AI i både strategi og praksis? Så foreslår vi at se nærmere på Molios kursus “Kunstig intelligens i byggeri og anlæg - effektiv praksis og implementering”.
Læs mere, og tilmeld dig her.