Visualiseringer: DISSING+WEITLING

Danske arkitekter vinder oplevelsessti i Kina

Et 20 kilometer langt system af stier, løftede stiforbindelser og ikke mindre end syv spektakulære stibroer i Kina er vundet af Dissing+Weitling.

Kun et år efter åbningen af verdens længste cykelbro i Xiamen har det danske arkitektfirma Dissing+Weitling endnu en gang vundet en storstilet konkurrence i den sydøstkinesiske havneby. Et 20 kilometer langt system af stier, løftede stiforbindelser og ikke mindre end syv spektakulære stibroer skal skabe storslåede oplevelser for byens fodgængere i mødet mellem det pulserende byliv og den frodige natur. 


Under stor mediebevågenhed åbnede den travle havneby sidste år verdens længste cykelbro, Xiamen Bicycle Skyway. Den rekordlange cykelforbindelse var tegnet af Dissing+Weitling, og formålet var at forbedre forholdene for cyklister i den tætte kinesiske trafik. Nu har bystyret i Xiamen igen valgt at fokusere på byens bløde trafikanter, denne gang fodgængerne. 

 


Byens vision er et storstilet system af gangstier og stibroer, der skal føre indbyggere og besøgende gennem Xiamens kontrastfulde, bjergrige landskab og forbinde by med natur. Dissing+Weitling har netop vundet den omfattende internationale konkurrence om at udforme det ambitiøse projekt.

 

Naturskønt stisystem med syv spektakulære stibroer

Xiamen rummer både hektisk industrihavn og pulserende byliv, men byen ligger samtidig placeret på en bjergrig ø med en helt unik og meget frodig vegetation. Det nye stisystem skal bringe byens beboere og besøgende ind i de naturrige bjergområder og forene byen med den uforstyrrede natur. En af arkitekternes største udfordringer var derfor at skabe et sammenhængende formsprog for stier og broer, der kunne passe til både by og skov:


- Den 20 kilometer lange gangsti skal ikke kun skabe en ny relation mellem by og natur. Stien skal i lige så høj grad fremstå som en attraktion for byen – et ikon, der kan tiltrække turister fra hele verden. Det færdige resultat bliver et sammenhængende stisystem, der slanger sig gennem byen og tværs over øen som en naturskøn, rekreativ færdselsåre, fortæller Steen Savery Trojaborg, partner og administrerende direktør i Dissing+Weitling, og fortsætter: 


- Syv unikke fodgængerbroer toner frem som pejlemærker i landskabet og skaber forbindelse mellem parker, skove og udsigtsplatforme. Et oplevelsesrigt aktivitetsrum, som bringer folk ud i naturen samtidig med, at flora og fauna bliver påvirket mindst muligt. Det bliver fascinerende at kunne gå rundt mellem trækronerne og se byen og naturen udfolde sig fra et nyt perspektiv.


Kilde: Dissing+Weitling