Visualisering: Vejdirektoratet / Dissing + Weitling

Ny tunnelskandale kan ramme Storstrømsbroen

Endnu et af de italienske firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen, er i problemer. Chefer er sat i husarrest, og 200 ton byggematerialer er forsvundet fra tunnelbyggeri mellem to lande, der er beordret lukket af frygt for sikkerheden. Det skriver Fagbladet 3F.

Den kommende Storstrømsbro har problemer igen. Et af de to tilbageværende firmaer i byggekonsortiet anklaget i en stor byggeskandale i Italien. Det drejer sig om firmaet Grandi Lavori Fincosit (GLF), som er hovedentreprenør på et stort tunnelbyggeri i alpeområdet Colle di Tenda mellem Italien og Frankrig.

Det italienske politi har ifølge Fagbladet 3F stærke beviser for, at ledende medarbejdere fra GLF har stået i spidsen for systematisk tyveri og videresalg af vigtige byggematerialer til tunnelen.

Byggeriet er blevet beordret stoppet af frygt for sikkerheden, og politiet har sat to chefer fra GLF i husarrest.

 

Mere omhyggeligt forarbejde

Knud Erik Busk er mangeårig dommer i Klagenævnet for Udbud har ikke tidligere oplevet en sag, hvor der er fremkommet så mange belastende oplysninger om firmaer, der skal bygge for det offentlige Danmark:

- Man kan godt sætte spørgsmålstegn ved, om Vejdirektoratet har gjort deres arbejde godt nok, da de lavede en prækvalifikation af de her italienske selskaber, siger Knud Erik Busk.


- Som bygherre skal man være enormt omhyggelig med at undersøge de firmaer, man godkender til prækvalifikation. For derefter fanger bordet, og man er bundet til de firmaer, der går hen og vinder kontrakten, uddyber Knud Erik Busk.


Læs artiklen her


Kilde: Fagbladet 3F