Ifølge Klaus Nyengaard fra Geniebelt er det først nu, at byggeriet er modent til digitalisering. Foto: Geniebelt, fra Molio Magasin

Fra investering i pizzaer til digitalt byggeri

Den digitale startup, projektstyringsværktøjet Geniebelt, har i dag opnået stor succes i byggeriet ved at gøre besværlige processer nemmere med digitale løsninger. Iværksætteren Klaus Nyengaard, der fik Just Eat til at vokse fra 40 til 1.000 ansatte, fortæller her, hvorfor han med Geniebelt er gået ind i at investere i det digitale byggeri.

Da Klaus Nyengaard for fem år siden fik idéen til Geniebelt, havde han ingen professionel erfaring med byggebranchen. Han fik øjnene op for markedet, da han i privat sammenhæng stod over for et byggeprojekt og savnede et styringsværktøj, der kunne gøre byggeprocessen mere gennemsigtig.

 

– Jeg havde haft gang i et moderniseringsprojekt af en lille gård og skulle nu til at opføre en større gård. Men fra det gamle projekt havde jeg dårlig erfaring med byggeprocessen. Det var ikke overskueligt, hvad der foregik og hvornår, fortæller han.

 

Klaus Nyengaard satte sig derfor for at udvikle det værktøj, som han selv stod og manglede; et redskab, der samler al information på én skærm og giver overblik over alle led i byggeprocessen.

 

Dette skulle fjerne hans aversion mod, at den første time af hvert byggemøde blev brugt på at tale om, hvor langt de forskellige dele af projektet var kommet.

 

 

Branchen er moden

Ifølge Klaus Nyengaard er det først nu, at byggeriet er modent til digitalisering. Til gengæld er den gængse kommentar om, at byggebranchen er for konservativ og tung til at blive digitaliseret ikke længere aktuel, mener han.

 

Tværtimod er der masser af folk i byggeriet, som imødekommer de digitale tiltag:

 

– Smartphones, cloud-teknologi og consumerization har vundet ind hos alle. Sådan var det ikke for bare fem år siden. Alle håndværkere bruger deres telefon på byggepladsen i dag, den ældre generation har fået hjælp af deres børnebørn og ved også, hvordan det virker. Og folk bruger apps til at handle som en helt naturlig del af deres privatliv, siger han.

 

At smartphonen har vundet indpas i privatsfæren, var en del af Nyengaards grundanalyse af, hvorfor byggebranchen nu er klar til at bruge de digitale projektstyringsværktøjer aktivt. For at udvikle et succesfuldt et af slagsen har det været vigtigt, at programmet kan bruges af alle, og at det ikke er for kompliceret.

 

– Mange af de løsninger, der har været, før Geniebelt kom til, er amerikanske. Teoretisk set er de virkelig gode, men de er upraktiske. Det er ingeniører, der har lavet noget til ingeniører, og det er svært at forstå for resten af byggepladsen, siger Klaus Nyengaard.

 

Den største udfordring er altså ikke længere at få folk til at bruge digitale værktøjer. Det har derimod været at forstå, hvordan man bygger en softwareplatform op, som ikke blot skal bruges på tværs af faggrupper, firmaer og organisationer, men også af folk, der er spredt over et stort geografisk område.

 

Her har det været afgørende at afgrænse indhold og diskussioner, så de enkelte brugere ikke overdænges med information og kun præsenteres for det, der er relevant. Man får nærmest associationer til løsninger som bestilling af en pizza eller kommunikation over mail, når Nyengaard beskriver vigtigheden i at holde projekteringsværktøjet simpelt.

 

– Vi sørger for at slice og dice det, så folk kun er med i de relevante diskussioner og sammenhænge, forklarer Klaus Nyengaard, der har set et stort potentiale i at forsimple og forenkle de besværlige processer i byggeriet med enkle, intuitive digitale løsninger.

 

Med Geniebelt har det ifølge Nyengaard været muligt at udvikle et succesfuldt digitalt produkt til byggeriet pga. god timing, et godt team og en usædvanlig lang udviklingsproces. Sammen med sine fire partnere har han udviklet, kodet og idégenereret til teknologiplatformen, hvilket også er sket i sparring med både danske og internationale kunder.

 

Timing, tid og team

Men én ting er intuitive produkter – noget andet er at føre bevis for digitaliseringens reelle værdi.

 

For mens mange taler det digitale byggeri op som løsningen på, hvordan man kan bygge både mere effektivt og billigere, er det en større udfordring at føre bevis for den reelle værdi i digital byggestyring. For ingen byggeprojekter er ens, og det er derfor svært bagefter at måle effektiviteten af det ene projekt sammenlignet med et andet. 

 

Alligevel har Statens Byggeforskningsinstitut i 2017 forsøgt at måle værdien af omstillingen til digitale it-værktøjer inden for byggeriet. I forbindelse med byggeriet af bl.a. Mærsk-tårnet ved Panuminstituttet i København, hvor der er blevet gjort brug af Geniebelts projektstyringsprogram, er man kommet frem til, at der er en reel økonomisk gevinst ved digitalt byggeri. 

 

 

Undersøgelsen viser, at man med digitale it-værktøjer kan spare op til 7 % af kontraktsummen under byggeprocessen. Til sammenligning er en normal hovedentreprenørs produktivitetsgrad 3 % efter skat, og det indikerer derfor, at man med digitale projektstyringsværktøjer kan give bygherren en bedre aftale.

 

At Statens Byggeforskningsinstitut er kommet frem til disse positive tal er med til at bevise, at Nyengaard er på vej mod målet med sin mission om at effektivisere byggeprocessen.

 

– Det har tidligere været ekstremt stressende at være byggeleder. De har ikke engang haft overblik over problemerne. Men det har de nu. Nu ved de i det mindste, hvad de ikke ved, siger han.

 

I forsøget på at skabe mere transparens, større evne til at dokumentere samt et bedre overblik mener Nyengaard, at byggeriet med digitale satsninger som Geniebelt er på vej i en mere effektiv retning. Det kan måske betyde, at man fremadrettet ikke blot vil kunne skære den første time af byggemøderne, som var Nyengaards drivkraft, dengang han besluttede sig for at investere digitalt i byggebranchen, men også høste de store økonomiske gevinster ved de digitale it-værktøjer.

 

Klaus Nyengaard

  • Født i 1970
  • Uddannet økonom fra Aarhus Universitet
  • Investerer i dag i opstartsfirmaer

 

2008-2013

Adm. direktør for Just Eat

2005-2008

VP Digital Media, JP/Politikens Hus

2002-2005

Adm. direktør for Infomedia

 

Kilde: Molio / Digitalt Barometer