Foto: Rambøll

Rambøll leverer rekordresultat

Endnu en gang leverer den internationale ingeniør- og rådgivningsvirksomhed det bedste driftsresultat i virksomhedens historie. Fremover skal der satses på innovation og digitalisering.

Rambøll Gruppen leverede endnu en gang et stærkt resultat i 2017. Driftsresultatet før goodwillafskrivninger (EBITA) steg med 2,8% til 618,9 millioner kroner – det højeste i Rambølls historie – og driftsmarginalen steg til 5,8%. Organisk vækst udgjorde 2,8%. Ordrebogen var ved årets slutning på 5,6 milliarder kroner sammenlignet med 4,8 milliarder kroner ved udgangen af 2016:

 

– 2017 blev endnu et succesfuldt år for Rambøll, siger koncernchef Jens-Peter Saul: - Alle forretningsenheder leverede et overskud og de fleste forbedrede deres operationelle performance i forhold til sidste år. Vi har især set gode resultater i USA og i Norden, hvor Finland og Sverige leverede de bedste resultater nogensinde.

 

– Vores forretning i Mellemøsten og Asien har gennemført en vellykket turnaround og er nu ved at blive lige så lønsom som resten af koncernen. Vores forretningsenhed for Energi leverede et resultat i tråd med forventningerne, men dog ikke så stærkt, som vi har set i de foregående år. Olie & Gas forretningen leverede et godt resultat i et stadig udfordrende marked. De foranstaltninger vi tog efter olie- og gasmarkedets dyk i 2015-2016 har haft en positiv effekt, så vores Olie & Gas forretning nu igen er en af de mest lønsomme i Rambøll.

 

– I lyset af de gode resultater for 2017 og en 17% større ordrebog i forhold til sidste år forventer jeg større organisk vækst i 2018, siger Jens-Peter Saul.

 

Fart på digital innovation

Med det stærke resultat for 2017 sætter Rambøll nu fokus på vækst og investerer i innovation og digitalisering, som er hovedprioriteter i koncernens 2020-strategi Winning Together:

 

– Vi ønsker at være i front af den digitale udvikling og skabe værdi for vores kunder gennem fremsynet innovation. Digitalisering og innovation skal integreres fuldt ud i den daglige drift af virksomheden ved både at ændre den måde, vi arbejder på, og den rådgivning vi yder til vores kunder. Vi sætter damp under digital innovation i virksomheden og har hentet en ny Group Chief Innovation Officer til koncernledelsen til at drive forandringen, siger Jens-Peter Saul.

 

Læs mere her

 

Kilde: Rambøll