Produkter til bæredygtigt byggeri samlet ét sted

P-BB er en samlet database over produkter til bæredygtigt byggeri i Danmark.

Er du producent eller leverandør af produkter til bæredygtigt byggeri, kan du på P-BB gøre dine produkter synlige og lettilgængelige for databasens brugere; offentlige og private indkøbere, bygherrer, rådgivere, projekterende og udførende. 

Produkterne skal have bæredygtige egenskaber

Optagelse i databasen forudsætter at produkterne i en eller anden grad kan dokumenteres at have bæredygtige egenskaber. Har du et produkt, der fx er Cradle to Cradle-certificeret, skal dette dokumenteres. Andre data, der ikke findes dokumentation for, verificeres af producenten selv med en  tro- og love-erklæring. 

Det giver den bedst mulige sikkerhed til alles fordel.   

Kunderne har mulighed for at filtere deres søgninger efter specifikke bæredygtighedskrav til det enkelte produkt. Denne funktionalitet vil der blive arbejdet videre på at forbedre.

P-BB og Comdia.dk - en markedsplads for alle offentlige indkøbere

Comdia.dk er en digital markedsplads hvor offentlige indkøbere møder private produktleverandører. Comdia.dk er "porten" til P-BB. Kommuner og offentlige indkøbere har derfor direkte adgang til alle produkter i P-BB's database via Comdia.dk. 

Initiativtagerne bag P-BB

Molio - Byggeriets Videnscenter og Miljøforum Fyn er de første initiativtagere bag P-BB - version 1.0. Softwarefirmaet Processio har lavet it-løsningen, som løbende vil blive udviklet i samarbejde med kunder og brugere. Flere organisationer og netværk med bæredygtighed i fokus har været inddraget i høringsrunde og har vist engagement i projektet.  

Nedenfor kan du finde de hyppigste spørgsmål og svar om P-BB.

Få mere at vide

Ring til Steffen Petersen på 70 12 06 00 og få mere at vide om, hvordan du kommer i gang på P-BB. Du kan også skrive en mail til Steffen og bede om at blive ringet op. 

Prøv P-BB

Se hvordan P-BB fungerer i version 1.0 og hvor let det er at bruge for dine kunder. 

Det er super for branchen, at vi nu får et opslagsværk, hvor man kan finde informationer om produkternes bæredygtighed. DAMPA håber på, det vil give os mulighed for at komme i tidlig og konstruktiv dialog med rådgivere.

Det er afgørende for det bæredygtige byggeri, at adgangen til at finde de relevante byggeprodukter er nem og at sikkerheden for dokumentationen er høj. P-BB imødekommer begge behov.

P-BB er et boost til det bæredygtige byggeri, fordi det nu bliver meget nemmere at sammenligne produktegenskaber og certificeringer med hinanden og finde de helt rigtige produkter til bæredygtigt byggeri.

Spørgsmål og svar

Hvad koster det at være med i P-BB?

Det koster 5.800 kr. om året at være med i P-BB med op til fem forskellige produkter.

For 1.000 kr. mere får du derover en optagelse på søstersitet hfb.dk, med ca. 60.000 månedlige visninger. 

Læs mere om hfb.dk her

Hvem bruger P-BB?

Alle kan bruge P-BB og hjemmesiden er gratis at bruge. 
 
P-BB er en hjælp for rådgivere, projekterende, udførende og andre, der enten har brug for at træffe beslutninger om anvendelse af specifikke bæredygtige byggeprodukter eller som har brug for inspiration. 

Derudover har P-BB en tæt tilknytning til Comdia.com, som er et digitalt mødested for den offentlige sektor, hvor leverandører via en gratis brugerprofil kan gøre sig synlige over for offentlige indkøbere.

Hvorfor foregår oprettelsen af produkter på Comdia.dk?

Teknisk set er Comdia.com også ”porten” til P-BB. Derfor opretter man sine produkter via systemet på Comdia.dk. Det er kun er fordel, da det betyder, at dine produkter bl.a. figurerer i det system, som offentlige indkøbere bruger, når de skal træffe beslutning om køb til fx offentlige institutioner mv. 

Hvis vi er dygtige nok til SEO – behøver vi så være med i P-BB?

Mange virksomheder arbejder ihærdigt med SEO. At optimere på ordet ”bæredygtighed” (eller andre beslægtede populære ord) er derfor både meget langvarigt, tidskrævende og dyrt. Med mindre du ligger i top 7 på søgeresultatlisten i Google er indsatsen stort set spildt.

P-BB giver en fælles platform, hvor det i højere grad er produkternes bæredygtige egenskaber, der konkurrerer og ikke om din virksomhed er bedst til SEO eller har det største SEO-budget. 

På P-BB kan brugerne i modsætning til i Google sammenligne produkter med hinanden og filtrere søgninger. 

Hvordan kan P-BB give os nye kunder?

På P-BB kan du skabe synlighed over for nye kundesegmenter, som måske ikke i forvejen kender dig og som ellers ikke ville finde dine produkter via Google (med mindre du ligger i top 7). 

Derudover giver P-BB nye kunder, som udvælger produkter med specifikke bæredygtige egenskaber.

Hvordan kan vi sikre os at useriøse producenter ikke misbruger platformen og dermed trækker alle ”ned”?

P-BB er en platform for direkte konkurrence med andre producenter/leverandører, der udbyder tilsvarende produkter/materialer. De ”seriøse” producenter vinder de ”seriøse” kunder, fordi kunderne vælger produkter efter parametre, der er dokumenterede. Hvis dine produkter fx er certificerede kan brugeren filtrere deres søgning, så de ikke-certificerede produkter sorteres fra i søgeresultatet. Det er en fordel for de producenter, der "går hele vejen".

Systemet bag P-BB vil derudover afkræve den enkelte producent behørig dokumentation for fx certificeringer af deres produkter. Hvis produktet ikke p.t. er certificeret skriver I som leverandører under på, at oplysningerne er korrekte (Tro- og loveerklæring). 

Da det er leverandørerne selv, der opretter produkterne på P-BB, tager Molio ikke ansvaret for at produktoplysningerne er korrekte og garanterer ikke, at produkterne lever op til det, de lover.

Hvad er den store gevinst ved P-BB for brugerne/kunderne?

Brugerne kan foretage helt målrettede søgninger med relevante filtre.

Bæredygtige byggeprodukter er en jungle at finde rundt i. P-BB sparer brugeren for en masse tid ved den nemme adgang til sammenligning og filtrering ud fra relevante bæredygtighedsparametre.

 

Leverandøren registrerer produkter i databasen med dokumentation for miljøcertificeringer, EPD, certificeringer i forhold til indeklima samt indhold af evt. miljøbelastende materialer/stoffer, LCA, social bæredygtighed, m.v.

Hvis en leverandør ikke p.t. har en certificering eller anden officiel dokumentation, kan leverandøren beskrive produktet og dets egenskaber under en ”Tro- og love-erklæring”. Dermed placeres der et ansvar for, at de registrerede data er valide. 

Hvordan ved vi, at P-BB ikke bare er en døgnflue?

P-BB er udviklet i et langsigtet perspektiv. Derfor har portalen været  i høring blandt branchens store aktører inden for bæredygtigt byggeri og der er fuld opbakning bag platformen. Derudover har P-BB fuld opbakning fra bl.a. Miljøforum Fyn, der arbejder for udbredelse af bæredygtigt byggeri.

Endelig er P-BB tæt knyttet til HFB.dk, som er et godt gennemprøvet og levedygtigt søstersite for byggeprodukter (også udviklet og drevet af Molio).

HFB.dk har i dag godt 60.000 sidevisninger i gennemsnit på én måned.  

Hvorfor skulle vi engagere os i et kommercielt site - burde det ikke være offentligt finansieret?

P-BB er et kommercielt site, men i og med, at det er udviklet og forventet levedygtigt uden støtte, slipper organisationer (og det offentlige) selv for at afholde omkostningerne til udvikling og drift af så oplagt et værktøj, der giver så oplagte fordele for alle, der beskæftiger sig med bæredygtigt byggeri.


Prisen dækker den fortsatte udvikling, drift og markedsføring af sitet.


Til sammenligning kan du få én topannonce i ét af byggeriets dagblades nyhedsmail én dag for 4.000 kr. (hvis du er medlem). Her får du værdi for pengene et helt år.