Molio Magasin

Fra producent til serviceleverandør

Digitalisering giver mulighed for at sætte kunden og kundens behov i centrum på helt nye måder. Det samme gør sig gældende inden for byggeriet, hvor leverandører og producenter skal forstå deres kunders behov, hvis de vil følge med udviklingen. Salg af services er blevet mere centralt, og med omstillingen til servitization får producenterne en ny og mere aktiv rolle.

Hvad er servitization?

Servitization handler grundlæggende om at tilbyde services i et samlet system tilknyttet det fysiske produkt, så der skabes en gnidningsfri proces og oplevelse for alle parter. Det handler altså for producenten om at være til stede så tidligt i kundernes proces som muligt med fokus på at følge og løse deres behov fra start til slut.

People

Rockwool og servitization

Hos Rockwool arbejder de målrettet med at udvikle services omkring deres isoleringsprodukter. Når en arkitekt skal designe en bygning, skal der laves plads til isolering i modellen. Et første sted at yde en service er at sikre, at Rockwools produkter er til rådighed som digitale objekter, der kan anvendes direkte ind i 3D-modellerne. Når produktet eksisterer digitalt, undgår arkitekterne at skulle søge efter produktspecifikationer på egen hånd og konstruere elementerne selv.

Et af målene med de digitale modeller er at samle og få genbrugt informationer på tværs af hele byggeprojektet, så man skaber en mere effektiv proces. Det har ikke altid været tilfældet, når det gælder indkøb af materialer. Derfor er Rockwool begyndt at tilbyde en ny service, som skal hjælpe arkitekter og entreprenører med at binde processen sammen, så arbejdet fra design til montering bliver mere effektivt.

Når først bygningen er designet i en digital model, tilbyder Rockwool at modtage den digitale model, producere på specialmål efter modellen og sende materialet direkte ud på pladsen.

– Vi har diskuteret meget, om vi skulle frigøre software, så folk selv kan bruge det. Men vi nåede frem til, at kunderne skal fokusere på det, de er bedst til. Så vi har i stedet udviklet denne service, at vi modtager kundens digitale model og laver det om til vores wall types og produkter, fortæller Hans Henrik Ter-Borch, Head of Product Management hos Rockwool.

Ved at bruge kundernes digitale model kan Rockwool som leverandør sikre, at de følger kundens retningslinjer og designguides, mens de også gør arbejdet nemmere for alle parter.

Men specialfremstillingen har også en bagside. Når hver lille del er en skræddersyet brik i det store puslespil, stiller det krav til logistikken.

— Det er super vigtigt for logistikken, at tingene er til stede, og at håndværkerne kan finde dem.

Det er en af de udfordringer, vi kæmper med i øjeblikket. Hvordan sikrer vi, at viden fra tegningen og produktionstegningerne kommer helt ud på bygge- pladsen, bliver tilgængelige for dem, der skal montere dem, og samtidig sørger for, at tingene er placeret i den rigtige rækkefølge, så kunden faktisk kan finde det, uddyber Hans Henrik Ter-Borch.

Et næste skridt i Rockwools servitization er derfor at sikre, at puslespilsbrikkerne leveres i den korrekte rækkefølge, så håndværkernes tid med at montere ikke spildes med at lede efter næste brik. Her vil Rockwool også bruge digitalisering til at tilbyde nye services tilknyttet deres produkt. Virksomheden arbejder derfor på at koble GPS-data fra lastbilerne, der leverer materialerne, med tegninger over byggepladserne og selve produktionen for derved at forbedre brugeroplevelsen yderligere.

— Vi ved præcis, hvor bilerne er henne, og hvor byggegrunden er henne. Teknologien er der. Det skal bare sættes sammen, så vores samlede tilbud skaber værdi for kunden – og bliver en positiv oplevelse, de får lyst til at gentage, fortæller Hans Henrik Ter-Borch.