Byggeriet har brug for noget nyt

Illustration: Byggecentrum

PRESSEMEDDELELSE | 28.10.2016

Byggeriets aktører skal være villige til at afprøve nye forretningsmodeller, nye samarbejdsformer og nye produktløsninger, hvis vi for alvor skal øge produktiviteten i vores byggeri. Det siger CEO i NordicFlexHouse, Anders Thomsen, som sammen med Byggecentrum har udviklet en heldagskonference om den nye industrialisering af byggeriet.

Byggeriet skal i dag kunne levere høj kvalitet for den billigst mulige pris. Samtidig er byggeriets kompleksitet ikke ligefrem blevet mindre.

De stigende krav fra kunder og brugere og et marked med voksende international konkurrence øger presset på hele byggeprocessen og på de traditionelle samarbejdsformer og måder at tænke på. Vi skal kunne indgå mere konflikt- og gnidningsfrit i byggeprocessen, vi skal blive bedre til at opspare erfaringer og viden og genbruge det, der virker, og så skal vi undgå alle de fejl, der forsinker og fordyrer byggeriet.

Nøglen er den nye industrialisering af byggeriet

Nemmere sagt end gjort. Men nøglen kan, ifølge Anders Thomsen, CEO i NordicFlexHouse, være den nye industrialisering af byggeriet, hvor vi opererer med systemleverancer og standardisering af processer, produkter og løsninger, men på en fleksibel måde, der imødekommer vores individuelle kunde- og brugerbehov:

- Systemleverancer udvikles typisk igennem strategiske partnerskaber mellem parter på tværs af byggeriets værdikæde, dvs. bygherrer, arkitekter, rådgivere, ingeniører, entreprenører og industrien. Parterne samarbejder i en integreret design og konstruktions-proces, hvor der også arbejdes med modularisering, konfigurering og BIM modeller samt forretningsmodeller, der binder parterne sammen på tværs af projekter.

Konferenceprogrammet kommer hele vejen rundt

Konferenceprogrammet er sammensat af cases med erfaringer fra konkrete projekter samt oplæg om de muligheder og forretningspotentialer, der er i ind- og udland:

– Der er noget at komme efter for alle i byggeriets værdikæde – uanset om du er producent, entreprenør, projekterende, rådgiver eller bygherre, siger Anders Thomsen, der selv er konferenceleder på dagen.