Lederkonference: Digitalisering handler mere om mennesker end om teknologi

PRESSEMEDDELELSE 25. maj 2018

Molio - Byggeriets Videnscenter sætter fokus på det digitale byggeri. På en Lederkonference den 19. juni i det nye BLOX i København bliver der fulgt op på de muligheder og barrierer, som Molio afdækker i nye analyser. Konferencen henvender sig til ledere i byggeriet, der sidder med ansvaret for at træffe nogle af vigtigste beslutninger i forhold til byggeriets digitalisering.

Digitaliseringen i byggeriet kommer til at ske - ingen tvivl om det. Og derfor handler diskussionerne også om at få det til at ske på en så fornuftig måde som muligt. Det er baggrunden for, at Molio - Byggeriets Videnscenter har satset stort på at få kortlagt status og forventninger til digitalisering i hele byggeriets fødekæde.

- Der knytter sig i den forbindelse selvfølgelig en særlig interesse til, hvordan byggeriets ledere tolker situationer, og hvordan de som beslutningstagere vil tackle de kommende års implementering af de nyeste digitale teknologier. Derfor har vi besluttet at samle dem til en lederkonference, fortæller adm. direktør Jørn Vibe Andreasen, Molio - Byggeriets Videnscenter.

Internationale erfaringer

Lederkonferencen sigter mod at samle repræsentanter for alle led i byggeriets værdikæde - fra bygherre over rådgivere og udførende til driftsherren samt forsker og byggevareproducent. Konferencen finder sted i BLOX hos Dansk Arkitektur Center med såvel danske som internationale indlæg - Se programmet her

- Vi tager de internationale briller med, da det er vigtigt, at samle de internationale erfaringer op. Byggeriet i hele verden taler om digitalisering, og vi skal naturligvis lære af andres erfaringer.

På konferencen kan deltagerne blandt andre møde den internationale BIM-ekspert Lennart Andersson, som i mere end 20 år har arbejdet med og formidlet viden om BIM-implementering i sit arbejde i New York. Han kradser den almindelige teknologi-fascination af debatten, og understreger, at det i sidste ende handler om mennesker:

- Vi har lært gennem utallige projekter, at implementering af BIM i højere grad handler om at ændre vores opfattelse af de traditionelle samarbejdsformer - og i langt mindre grad om teknologien i sig selv, pointerer arkitekt Lennart Andersson, der er direktør for Virtual Design & Construction og Sr. Associate Vice President i The LiRo Group i New York.

Baggrund og tilmelding

Lederkonferencen er den foreløbige kulmination af det Digitale Barometer, som Molio - Byggeriets Videnscenter er i færd med at søsætte her i foråret 2018.

Læs mere om undersøgelsen og download resultater her

- Vi har med analyser fra analysevirksomheden Seismonaut, interviewet topledere, og spurgt bredt ud med spørgerammer til alle dele af byggeriets aktørkreds. Vi er nu i fuld gang med at samle resultater og inddrage gode eksempler og på den måde bidrage til at gøre arbejdet i virksomhederne mere handlingsorienteret, understreger Jørn Vibe Andreasen.

Lederkonferencen foregår i BLOX, Bryghuspladsen 10 v./ Dansk Arkitektur Center fra kl. 9.30 - 14.30

Efterfølgende workshop er gratis og åben for alle (kræver særlig tilmelding) fra kl. 15.00 - 18.00