Ofte stillede spørgsmål om Molio Byggedata

Locklizard

Vis alle
Skjul alle
  • Kom i gang med Locklizard til Android

    I Molio Byggedata er e-publikationerne fra SBi, DBI og Dansk Standard beskyttet vha. en DRM (Digital Rights Management) løsning, der hedder Locklizard.

    Se vejledning.

  • Kom i gang med Locklizard på IOS iphone/ipad

    I Molio Byggedata er e-publikationerne fra SBi, DBI og Dansk Standard beskyttet vha. en DRM (Digital Rights Management) løsning, der hedder Locklizard.

    Se vejledning.

  • Jeg skal bestille en ny licens til LockLizard, når jeg forsøger at tilgå dokumenterne i Molio Byggedata

    Internet Explorer kan have svært ved at genkende din LockLizard-licens til Molio Byggedata.

    Windows har indført "protected mode" på Internet Explorer, som er en sikkerhedsindstilling der i nogle tilfælde skaber nogle udfordringer for cookies. Og som derfor kan gøre det svært at genkende din installerede LockLizard-licens til Molio Byggedata.

    Molio Byggedata anbefaler at du under dine sikkerhedsindstillinger for Internet Explorer vælger at gøre vores site til en adresse, som du permanent stoler på og derfor tillader cookies.”

  • Hvorfor skal jeg installere licensen igen, hver gang jeg starter op (IP-adgang)?

    Jeg får denne fejl: KO - no customerID, please request a new Locklizard License file

    Locklizard under IP er implementeret sådan, at når du sender mail med den personlig licens sættes en cookie i den browser som du anvender med Locklizard bruger ID.

    Dette brugerid aktiveres i locklizard vieweren når du klikke på linket i mailen.

     

    Hvis du eksempelvis default sletter historik inclusiv cookies i din browser når du går hjem, så vil du derfor opleve at det næste morgen ikke virker og du er nød til at gentage installations processen. Hvis du anvender forskellige browsere skal locklizard bruger id installeres i alle browsere ved at fremsende mails om personlig licens i browseren.

     

    Til gengæld behøver du sædvanligvis ikke aktivere brugerid i locklizard vieweren mere end en gang også på tværs af browsere. 


    Bemærk man skal bruge samme mailadresse, når man fremsender mails under IP ellers bliver man opfattet som en ny bruger.

    Se her hvordan

  • Jeg kan ikke åbne filen (.pdc-fil)

    Gå ind under standardapps (søg eventuelt standardprogrammer med stifinderen).

    Gå ind under menupunktet ”Vælg standardapps efter filtype”. Her er alle de forskellige filtyper ordnet alfabetisk.

    Find ”.pdc”. Ud for denne skal du vælge ”Locklizard Safeguard – PDF Viewer” som standardapp.

    Ser her hvordan

  • Jeg kan ikke åbne pdf’en - jeg får kun en blank side frem

    Bruger du Google Chrome, foretrækkes Chromes standard-reader. Derfor kan du ikke åbne filen, da den skal åbnes med LockLizard-vieweren. Du kan deaktivere standard-readeren således:

    Gå ind under indstillingerne her: chrome://settings/content/pdfDocuments

    Slide markøren til venstre for: ”Download PDF-filer, i stedet for at de åbnes automatisk i Chrome.”

Brug af dokumenter

Vis alle
Skjul alle
  • Er det alle dokumenter i Molio Byggedata, som er beskyttet af FileOpen?

    Nej, det er kun dokumenter som vi får fra tredje part som er beskyttet. Det vil hovedsageligt sige Danske Standarder, SBi-anvisninger og DBI publikationer m.fl. 

  • Jeg kan ikke gemme en publikation, når jeg har den åben i Adobe - ikonet til at gemme dokumentet er sløret og kan ikke aktiveres

    Det er ikke muligt at gemme en publikation direkte fra Adobe på egen harddisk. Publikationerne kan kun tilgås igennem Molio Byggedatas online adgang.

  • Kan jeg videresende publikationen til en anden?

    Nej det kan du ikke. Men du kan videresende et link til publikationen til en anden som også har en Molio Byggedata adgang.

  • Jeg kan kun se de 3 første sider i publikationer, jeg forsøger at åbne

    Hvis du kun kan se de 3 første sider, skyldes det at der ikke er købt adgang til de tillægsmoduler eller enkelt publikationer/standarder, du forsøger at tilgå.

  • Når jeg åbner dokumenter kan jeg kun se dem i et lille minimeret vindue

    I Adobe version X eller før: 

    - Åbn Adobe Reader
    - Tryk CTRL+K for at åbne Indstillinger
    - Vælg kategorien 'Internet' i menuen til venstre
    - Fjern markering i 'Vis PDF i browser’
    - Genstart Adobe Reader 

    Der er dog den bivirkning ved løsningen at links i pdf filerne ikke længere fungerer. 

    I Adobe version XI 

    Se nedenstående vejledning (Adobe skal deaktiveres i browseren)

  • Når jeg forsøger at åbne et beskyttet dokument, sker der ingenting?

    Internet Explorer kan blokere for at åbne links i et nyt vindue efter Windows har indført ”protected mode”.

    Du kan ændre indstillingerne her: 

    Indstillinger > Internetindstillinger > Beskyttelse af personlige oplysninger > Blokering af pop > Indstillinger > Tilføj adressen: v2.byggedata.dk og gem derefter.

Print af dokumenter

Vis alle
Skjul alle
  • Har jeg en 5 print løsning i forhold til DBI eller SBI publikationerne, hvis jeg så tager et print af blot en side, tæller det så for ét print?

    Ja, det gør det. Dine print tæller hver gang, du beder om et print, hvad enten det er hele dokumentet eller blot én side, der udskrives. 

    Har du behov for udskrifter af enkelte sider i publikationen, kan du benytte din computers 'Print screen'-funktion.

  • Kan jeg printe en standard dobbeltsidet (duplex)?

    Hvis du kører med FileOpen er det ikke muligt at printe duplex i Byggedata. Når du går over til Locklizard vil det være muligt at printe dublex. 

  • Kan jeg printe offline?

    Nej, det kan du ikke. Du skal være online.

  • Der sker ikke noget når jeg trykker på printikon i Adobe Reader X

    Dette problem kan som oftest løses som følger: 

    - Åbn Adobe Reader

    - Tryk CTRL+K for at åbne Indstillinger

    - Vælg kategorien 'Generelt' i menuen til venstre

    - Fjern markering i 'Aktivér beskyttet tilstand ved start'

    - Genstart Adobe Reader 

    Beskyttet tilstand kan reaktiveres efter endt udskrift.

Adgang

Vis alle
Skjul alle
  • Jeg kan ikke logge ind, vi har IP adgang

    Du skal tjekke om dit firma benytter proxyserver, hvis ja, skal din IT-afdeling whiteliste disse 2 adresser:

    molio.dk

    sigmaservice.net 

    Virker det stadig ikke, skal din IT-afdeling finde IP-adressen til jeres proxyserver og sende den til os på mailen: support@molio.dk.

  • Jeg kan ikke logge ind

    Tjek om du har skrevet dit kodeord korrekt, systemet kender forskel på store og små bogstaver (er case sensitiv) – få evt. tilsendt et nyt, hvis du ikke kan huske det.

  • Jeg har glemt mit kodeord, hvordan får jeg et nyt?

    Åbn molio.dk og klik på ”Log ind”. Her klikker du på "Glemt kodeord?”, indtast din mail og klik på "Send kodeord" og du får straks tilsendt en mail med et link, så du kan oprettet et nyt kodeord, der skal bestå af 8 karakterer heraf mindst 1 tal og 1 stort bogstav.

  • Hvordan ændrer jeg mit kodeord?

    Du skal ind på denne side: produktadgang.dk. Her logger du ind med din e-mail og den adgangskode du har nu. Når du er logget ind, skal du klikke på ”min profil”.

  • Hvad er produktadgang.dk?

    Det er Molios licensstyringsværktøj, du skal være oprettet her som bruger eller med IP-adresse alt efter licenstype for at få adgang til de produkter dit firma har købt hos Molio.

  • Kan jeg selv administrere mine brugere?

    Ja, men det kræver at du har administratorrettigheder til jeres firmakonto. Det kan du få ved henvendelse til Molios kundesupport på support@molio.dk.

  • Kan jeg ikke selv tilføje IP-adresser til min firmakonto?

    Nej, du skal henvende dig til Molios kundesupport på 70 12 06 00 eller support@molio.dk.

  • Jeg har IP-adgang men får ikke adgang til produktadgang.dk

    For at få adgang til produktadgang.dk skal du have et brugernavn og adgangskode. Har du ikke modtaget brugernavn og kode, så tag fat i vores support på 70 12 06 00 eller support@molio.dk.

Fejlmeddelelser

Vis alle
Skjul alle
  • Der kan ikke oprettes forbindelse til printeren

    Dette problem kan som oftest løses som følger: 

    - Åbn Adobe Reader

    - Tryk CTRL+K for at åbne Indstillinger

    - Vælg kategorien 'Generelt' i menuen til venstre

    - Fjern markering i 'Aktivér beskyttet tilstand ved start'

    - Genstart Adobe Reader 

    Beskyttet tilstand kan reaktiveres efter endt udskrift.

Generelt

Vis alle
Skjul alle
  • Hvorfor kan jeg ikke logge ind med min IP-adresse?

    Hvis dit firma benytter proxyserver, så skal jeres IT-afdeling ind over.

     

    De skal whiteliste nogle af følgende:

    Til V&S
    molio.dk
    byggecentrum.dk
    sigmaservice.net


    Til bips
    bips.dk
    ccs.bips.dk

    Virker det ikke:
    Skal vi have jeres IPadresse til jeres proxyserver.

  • Hvordan ser jeg hvilken browser jeg bruger?

    Kopier dette link whatbrowser.org og indsæt det i adresselinjen, du får vist både browser og version.

  • Hvordan ser jeg hvilken IP-adresse jeg har?

    Klik ind på http://myip.dk/

    alternativt kan du bruge denne: http://checkip.dyndns.org

    Så får du vist dette: Current IP Address: 195.41.157.126, her kan du højreklikke og vælge Vis kilde, så skulle det gerne se ligne dette:

    <html><head><title>Current IP Check</title></head><body>Current IP Address: 195.41.157.126 </body></html>

    Ser det anderledes ud, kan det være derfor der er noget galt med jeres IP login, I benytter højst sandsynligt Secure DNS via CSIS og du skal have jeres egen IT-afdeling til at fjerne blokeringen, der kan efterflg. gå ½-1 time før det atter virker.