Ofte stillede spørgsmål om Molio Prisdata

Molio Prisdata

Vis alle
Skjul alle
  • Hvilke systemkrav er der til Molio Prisdata?

    For at bruge MolioS Prisdata skal du have et Windows-styresystem.

    For at åbne programmet skal du bruge Internet Explorer 8 eller en senere version (Download den nyeste version).

    Du kan også bruge Firefox, men det kræver, at du har .Net Framework installeret  (det har de fleste). Bemærk, at Microsoft .NET Framework ikke understøttes af Firefox i den aldrende version 5.

    Du kan også bruge Google Chrome, men det kræver, at du har dette plug-in installeret.

    Du skal derudover have en PDF-reader installeret for at kunne se hjælpefilerne.

    Du skal have Microsoft Excel installeret for at bruge Excel-skabelonerne.

  • Hvor finder jeg regnearkene til Molios Prisdata

    Du finder regnearkene her på molio.dk.

  • Hvordan flytter jeg priser over i et regneark?

    I Sigma Browser under ”Hjælp” findes vejledningen: Molio Prisdata Brugervejledning. I guiden kan du se, hvordan du skal gøre.

  • Når jeg vil sætte de kopierede priser ind i et regneark, får jeg meddelelsen: ”arket er skrivebeskyttet”. Hvordan fjerner jeg skrivebeskyttelsen?

    I regnearket kan du klikke på fanen Vejledning - her står hvordan du gør. 

    I Office 2007 og 2010:
    Klik på fanen ”Gennemse” og fjern arkbeskyttelse under gruppen ”Ændringer”.

  • Hvad er forskellen på Netto, Brutto og Brutto med salær?

    Netto uden salær indeholder omkostninger til løn, materialer, spild og evt. leje.

    Brutto uden salær indeholder det samme som ”Netto uden salær”,og også sociale ydelser og omkostninger til fx værktøj, beklædning, kontorhold m.m.

    Brutto med salær indeholder det samme som ”Brutto uden salær”, og inkluderer også firmasalær. 

     

    Programmet er, som standard, sat op til ”Brutto med salær”.

    Har du brug for mere viden om opbygning af priser og satser, kan du finde en detaljeret beskrivelse i de vedhæftede PDF-filer for prisbøgerne i hjælpemenuen i Sigma Browser.

  • Hvad betyder NMP/BMP?

    NMP er forkortelse for NettoMaterialePrisen. NMP er den pris, som en mindre håndværksmester kan indkøbe til (dvs. eksklusive den rabat, han normalt vil kunne opnå) inklusive leveringsomkostninger og evt. ekstraordinær materialeavance tillagt merforbrug til overlæg, vederlag, komprimering (fx af grus) mv. samt spild (typisk 10 %). 

    BMP er forkortelse for BruttoMaterialePrisen. BMP består af nettomaterialeprisen

    (NMP) plus 10 % til salær (fortjeneste). BMP er angivet for den mellemste mængde. 

Sigma Browser

Vis alle
Skjul alle
  • Hvorfor tager åbning af Molio Prisdata (Sigma browser) længere tid end normalt?

    Molio Prisdata bliver opdateret med nye priser. Når det sker kan du opleve, at åbning af programmet tager lidt længere tid end normalt. Hav blot lidt tålmodighed.

    Når programmet er åbnet, ligner programmet sig selv – men nu med de nyeste priser. 

  • Åbning af Molio prisdatabaser (Sigma browser) virker ikke – hvad gør jeg?

    Kan du ikke åbne Molio Prisdata med beskeden om, at 'Licensserver ikke kunne kontaktes' eller 'The application has encountered a problem'?

    For at kunne åbne en af Molio prisdatabaserne, skal Sigma Browser spørge på en licensserver, om der er givet tilladelse.

    Vi mistænker, at de seneste opdateringer fra Microsoft har medført, at 'https://' ikke accepteres, hvis man har Internet Explorer 9 installeret:

    TLS 1.1 og TLS 1.2 er pga. af en Windows update blevet slået fra i ældre browsere.

    Du kan vælge at aktivere TLS 1.1 eller TLS 1.2, så skulle din Sigma Browser virke igen med https eller du kan opdatere til Internet Explorer 11.

    Ændring af TLS sker under Internetindstillinger - klik på Tandhjulet ude til højre eller vælg Funktioner/Tools.

    Under Internetindstillinger/Internet Options, vælg fanen Avanceret/Advanced scroll ned til Sikkerhed/Security og find Use TLS (Se her hvordan)

  • Hvilke systemkrav er der til Molio Prisdata?

    For at bruge MolioS Prisdata skal du have et Windows-styresystem.

    For at åbne programmet skal du bruge Internet Explorer 8 eller en senere version (Download den nyeste version).

    Du kan også bruge Firefox, men det kræver, at du har .Net Framework installeret  (det har de fleste). Bemærk, at Microsoft .NET Framework ikke understøttes af Firefox i den aldrende version 5.

    Du kan også bruge Google Chrome, men det kræver, at du har dette plug-in installeret.

    Du skal derudover have en PDF-reader installeret for at kunne se hjælpefilerne.

    Du skal have Microsoft Excel installeret for at bruge Excel-skabelonerne.

  • Jeg har lukket min database, hvorfor kan min kollega ikke åbne den?

    Hvis dit internet eller computer er gået ned eller der f.eks. har været strømsvigt, så skal du selv starte sigma browser og åbne databasen igen. Når du lukker ned på almindelig vis, frigives licensen og din kollega kan benytte den. 

    Ved system- eller hardwarenedbrud er der en timeout på 30 minutter, dog kan den, der arbejdede i databasen, åbne den og arbejde videre eller lukke ned, så licensen frigives.

  • Hvorfor sker der ingenting når jeg klikker på Åbn program

    Benytter du Windows7 i 64bit, så prøv at køre Sigma Browser via Internet Explorer 64bit.

  • Når jeg åbner en Sigma Browser, står der ganske vist ’Sigma Browser’ for oven, men jeg får mange flere funktioner (ikoner og menuer), end jeg plejer. Hvorfor, og hvordan undgår jeg dette?

    Dette sker, når der har været en Sigma Personal installeret på din pc. For at kunne åbne en Sigma Browser skal du slette filen ’license’ (af typen .dat) i mappen:

    For W7: C:\Users\NN\AppData\Roaming\CodeGroup\Sigma Live

    For XP: C:\Documents and Settings\NN\Application Data\CodeGroup\Sigma Live\XXXXXXXX 

    … hvor NN er dine (i.e. pc’ens) initialer, og XXXXXXXX er tilfældige alfanumeriske tegn.

  • Jeg kan ikke downloade Sigma Browser

    Hvis dit firma benytter proxyserver skal jeres IT-afdeling "whiteliste" disse 2 adresser: 

    byggecentrum.dk 

    sigmaservice.net

Adgang

Vis alle
Skjul alle
  • Jeg kan ikke logge ind, vi har IP adgang

    Du skal tjekke om dit firma benytter proxyserver, hvis ja, skal din IT-afdeling whiteliste disse 2 adresser:

    molio.dk

    sigmaservice.net 

    Virker det stadig ikke, skal din IT-afdeling finde IP-adressen til jeres proxyserver og sende den til os på mailen: support@molio.dk.

  • Jeg kan ikke logge ind

    Tjek om du har skrevet dit kodeord korrekt, systemet kender forskel på store og små bogstaver (er case sensitiv) – få evt. tilsendt et nyt, hvis du ikke kan huske det.

  • Jeg har glemt mit kodeord, hvordan får jeg et nyt?

    Åbn molio.dk og klik på ”Log ind”. Her klikker du på "Glemt kodeord?”, indtast din mail og klik på "Send kodeord" og du får straks tilsendt en mail med et link, så du kan oprettet et nyt kodeord, der skal bestå af 8 karakterer heraf mindst 1 tal og 1 stort bogstav.

  • Hvordan ændrer jeg mit kodeord?

    Du skal ind på denne side: produktadgang.dk. Her logger du ind med din e-mail og den adgangskode du har nu. Når du er logget ind, skal du klikke på ”min profil”.

  • Hvad er produktadgang.dk?

    Det er Molios licensstyringsværktøj, du skal være oprettet her som bruger eller med IP-adresse alt efter licenstype for at få adgang til de produkter dit firma har købt hos Molio.

  • Kan jeg selv administrere mine brugere?

    Ja, men det kræver at du har administratorrettigheder til jeres firmakonto. Det kan du få ved henvendelse til Molios kundesupport på support@molio.dk.

  • Kan jeg ikke selv tilføje IP-adresser til min firmakonto?

    Nej, du skal henvende dig til Molios kundesupport på 70 12 06 00 eller support@molio.dk.

  • Jeg har IP-adgang men får ikke adgang til produktadgang.dk

    For at få adgang til produktadgang.dk skal du have et brugernavn og adgangskode. Har du ikke modtaget brugernavn og kode, så tag fat i vores support på 70 12 06 00 eller support@molio.dk.

Fejlbeskeder

Vis alle
Skjul alle
  • Licensserver kunne ikke kontaktes

    For at kunne åbne en af Molio Prisdatabaserne, skal Sigma Browser spørge på en licensserver, om der er givet tilladelse.

    Vi mistænker, at opdateringer fra MicroSoft har medført, at https:// ikke accepteres, hvis man har Internet Explorer 9 installeret:

    TLS 1.1 og TLS 1.2 er pga. af en Windows update blevet slået fra i ældre browsere.

    Du kan vælge at aktiverer TLS 1.1 eller TLS 1.2, så skulle din Sigma Browser virke igen med https eller du kan opdatere til Internet Explorer 11.

    Ændring af TLS sker under Internetindstillinger - klik på Tandhjulet ude til højre eller vælg Funktioner/Tools.

    Under Internetindstillinger/Internet Options, vælg fanen Avanceret/Advanced scroll ned til Sikkerhed/Security og find Use TLS (se her hvordan)

  • Hvad betyder fejlen License is unauthorized?

    Det kan være fordi en/flere af dine kollegaer allerede er logget ind og alle jeres licenser er i brug, tjek derfor dette.

    Hvis det ikke er tilfældet, så kan licensen være blevet låst, vent derfor ca. ½ time og prøv igen, får du stadig samme fejl, så kontakt Molios kundesupport på 70 12 06 00 eller på mail til support@molio.dk.

  • Når jeg forsøger at installere Sigma Browser får jeg en fejl?

    Klik på knappen ”Detaljer…”, og send fejlmeddelelsen (gerne skærmdump) på mail til Molios kundesupport support@molio.dk.

Generelt

Vis alle
Skjul alle
  • Hvorfor kan jeg ikke logge ind med min IP-adresse?

    Hvis dit firma benytter proxyserver, så skal jeres IT-afdeling ind over.

     

    De skal whiteliste nogle af følgende:

    Til V&S
    molio.dk
    byggecentrum.dk
    sigmaservice.net


    Til bips
    bips.dk
    ccs.bips.dk

    Virker det ikke:
    Skal vi have jeres IPadresse til jeres proxyserver.

  • Hvordan ser jeg hvilken browser jeg bruger?

    Kopier dette link whatbrowser.org og indsæt det i adresselinjen, du får vist både browser og version.

  • Hvordan ser jeg hvilken IP-adresse jeg har?

    Klik ind på http://myip.dk/

    alternativt kan du bruge denne: http://checkip.dyndns.org

    Så får du vist dette: Current IP Address: 195.41.157.126, her kan du højreklikke og vælge Vis kilde, så skulle det gerne se ligne dette:

    <html><head><title>Current IP Check</title></head><body>Current IP Address: 195.41.157.126 </body></html>

    Ser det anderledes ud, kan det være derfor der er noget galt med jeres IP login, I benytter højst sandsynligt Secure DNS via CSIS og du skal have jeres egen IT-afdeling til at fjerne blokeringen, der kan efterflg. gå ½-1 time før det atter virker.