Ofte stillede spørgsmål om Sigma

Sigma Browser

Vis alle
Skjul alle
  • Hvorfor tager åbning af Molio Prisdata (Sigma browser) længere tid end normalt?

    Molio Prisdata bliver opdateret med nye priser. Når det sker kan du opleve, at åbning af programmet tager lidt længere tid end normalt. Hav blot lidt tålmodighed.

    Når programmet er åbnet, ligner programmet sig selv – men nu med de nyeste priser. 

  • Åbning af Molio prisdatabaser (Sigma browser) virker ikke – hvad gør jeg?

    Kan du ikke åbne Molio Prisdata med beskeden om, at 'Licensserver ikke kunne kontaktes' eller 'The application has encountered a problem'?

    For at kunne åbne en af Molio prisdatabaserne, skal Sigma Browser spørge på en licensserver, om der er givet tilladelse.

    Vi mistænker, at de seneste opdateringer fra Microsoft har medført, at 'https://' ikke accepteres, hvis man har Internet Explorer 9 installeret:

    TLS 1.1 og TLS 1.2 er pga. af en Windows update blevet slået fra i ældre browsere.

    Du kan vælge at aktivere TLS 1.1 eller TLS 1.2, så skulle din Sigma Browser virke igen med https eller du kan opdatere til Internet Explorer 11.

    Ændring af TLS sker under Internetindstillinger - klik på Tandhjulet ude til højre eller vælg Funktioner/Tools.

    Under Internetindstillinger/Internet Options, vælg fanen Avanceret/Advanced scroll ned til Sikkerhed/Security og find Use TLS (Se her hvordan)

  • Hvilke systemkrav er der til Molio Prisdata?

    For at bruge MolioS Prisdata skal du have et Windows-styresystem.

    For at åbne programmet skal du bruge Internet Explorer 8 eller en senere version (Download den nyeste version).

    Du kan også bruge Firefox, men det kræver, at du har .Net Framework installeret  (det har de fleste). Bemærk, at Microsoft .NET Framework ikke understøttes af Firefox i den aldrende version 5.

    Du kan også bruge Google Chrome, men det kræver, at du har dette plug-in installeret.

    Du skal derudover have en PDF-reader installeret for at kunne se hjælpefilerne.

    Du skal have Microsoft Excel installeret for at bruge Excel-skabelonerne.

  • Jeg har lukket min database, hvorfor kan min kollega ikke åbne den?

    Hvis dit internet eller computer er gået ned eller der f.eks. har været strømsvigt, så skal du selv starte sigma browser og åbne databasen igen. Når du lukker ned på almindelig vis, frigives licensen og din kollega kan benytte den. 

    Ved system- eller hardwarenedbrud er der en timeout på 30 minutter, dog kan den, der arbejdede i databasen, åbne den og arbejde videre eller lukke ned, så licensen frigives.

  • Hvorfor sker der ingenting når jeg klikker på Åbn program

    Benytter du Windows7 i 64bit, så prøv at køre Sigma Browser via Internet Explorer 64bit.

  • Når jeg åbner en Sigma Browser, står der ganske vist ’Sigma Browser’ for oven, men jeg får mange flere funktioner (ikoner og menuer), end jeg plejer. Hvorfor, og hvordan undgår jeg dette?

    Dette sker, når der har været en Sigma Personal installeret på din pc. For at kunne åbne en Sigma Browser skal du slette filen ’license’ (af typen .dat) i mappen:

    For W7: C:\Users\NN\AppData\Roaming\CodeGroup\Sigma Live

    For XP: C:\Documents and Settings\NN\Application Data\CodeGroup\Sigma Live\XXXXXXXX 

    … hvor NN er dine (i.e. pc’ens) initialer, og XXXXXXXX er tilfældige alfanumeriske tegn.

  • Jeg kan ikke downloade Sigma Browser

    Hvis dit firma benytter proxyserver skal jeres IT-afdeling "whiteliste" disse 2 adresser: 

    byggecentrum.dk 

    sigmaservice.net

Se også Ofte stillede spørgsmål om Molio Prisdata

Generelt

Vis alle
Skjul alle
  • Hvorfor kan jeg ikke logge ind med min IP-adresse?

    Hvis dit firma benytter proxyserver, så skal jeres IT-afdeling ind over.

     

    De skal whiteliste nogle af følgende:

    Til V&S
    molio.dk
    byggecentrum.dk
    sigmaservice.net


    Til bips
    bips.dk
    ccs.bips.dk

    Virker det ikke:
    Skal vi have jeres IPadresse til jeres proxyserver.

  • Hvordan ser jeg hvilken browser jeg bruger?

    Kopier dette link whatbrowser.org og indsæt det i adresselinjen, du får vist både browser og version.

  • Hvordan ser jeg hvilken IP-adresse jeg har?

    Klik ind på http://myip.dk/

    alternativt kan du bruge denne: http://checkip.dyndns.org

    Så får du vist dette: Current IP Address: 195.41.157.126, her kan du højreklikke og vælge Vis kilde, så skulle det gerne se ligne dette:

    <html><head><title>Current IP Check</title></head><body>Current IP Address: 195.41.157.126 </body></html>

    Ser det anderledes ud, kan det være derfor der er noget galt med jeres IP login, I benytter højst sandsynligt Secure DNS via CSIS og du skal have jeres egen IT-afdeling til at fjerne blokeringen, der kan efterflg. gå ½-1 time før det atter virker.