Jeudan Mødelokale 2
PIONERPROJEKT

Ansvarlig indretning

Ombygning og udskiftning af inventar er kutyme i kontorlejemål. Men nye køkkener, bordplader og skillevægge tæller også i CO2-regnskabet.

Hvordan kan bygningsejere og lejere få et bedre grundlag for at træffe informerede og mere klimabevidste indretningsvalg og undgå overforbrug af ressourcer og høje CO2-omkostninger?

I pionerprojektet undersøger vi, hvilke klimadata, beregningsmetoder og værktøjer, der kan understøtteansvarlig indretningaf kontorlejemål.

Baggrund

 

Flere og flere virksomheder har konkrete strategier for grøn omstilling og klimamål og skal imødekomme stigende krav til bæredygtighedsrapportering. Og selvom bygningsreglementets klimakrav endnu kun omfatter nybyggeri, er hensigten, at de på sigt også skal omfatte renoveringer og ombygninger. 

Det betyder, at behovet for valide, sammenlignelige CO2-data i byggeriet stiger, og at bygningsejere og lejere i stigende grad også vil have brug for bedre klimadata for ombygning og indretning af kontorlejemål, som de kan træffe informerede og mere klimabevidste beslutninger på baggrund af.

Gevinsten vil ikke være kun et reduceret klimaaftryk, men også øget værdi og attraktivitet for lejemålet.

Mens LCA-kravene for nybyggeri er klare, metoderne ensartede og data i høj grad tilgængelig, er dette ikke i samme grad tilfældet ved renovering, ombygning og indretning. Blandt andet er definitionerne og data for løst inventar ikke ensartede. 

Dermed er grundlaget for at gennemskue klimaaftrykket af de indretningsvalg, man foretager sig i et kontorlejemål, ikke tilstrækkeligt gode.

Udfordring  

 

Eksisterende værktøjer til LCA-beregninger er i høj grad tilpasset til at understøtte nedbringelsen af klimaaftrykket for nybyggeri. De understøtter derimod ikke beregninger for løst inventar som skillevægge, køkkener, ny belysning og gulve m.m., der udgør en stor del af miljøbelastningen ved ombygning og indretning af kontorlejemål.

Hertil kommer, at inventaret i et kontorlejemål har en væsentligt kortere livscyklus end standardlevetidsbetragtningen på 50 år. De eksisterende værktøjer kan således ikke imødekomme behovet for at gennemskue klimaaftrykket for de indretningsvalg, man foretager sig i et kontorlejemål.

Både for løst og fast inventar er der behov for valide og sammenlignelige data samt løsninger til at synliggøre klimaeffekten af materiale- og indretningsvalg. 

Der findes i dag allerede klimadata på fast inventar, så udfordringen er derfor at indsamle og præsentere disse data, så det er let at gennemskue de mindst klimabelastende indretningsløsninger.For løst inventar er der ikke i samme grad klimadata tilgængelig. Der er derfor en udfordring både med at tilvejebringe standardiseret data for løst inventar og fremstille det på en sammenlignelig måde, så det kan indgå i beslutningsgrundlaget for lejere af kontorlejemål.

Forventet output

 

Projektets mål er at undersøge forudsætningerne for, at lejere kan foretage velinformerede, mere klimabevidste valg om indretning af kontorlejemål baseret på valide, standardiserede og let tilgængelige klimadata for både løst og fast inventar.  

 

Pionerprojektet vil blandt andet: 

  • kortlægge hvilke data, beregningsmetoder og værktøjer, der kan understøtte ansvarlig indretning af lejemål, og hvordan de kan gøre det.

  • Opstille parametre for, hvordan man sidestiller forskellige indretningsforslag ift. klimapåvirkning, lejeperiode m.m

  • Lette indsamlingen af valide klimadata for fast og løst inventar og synliggøre dem, så bygningsejere og lejere får et bedre grundlag for at træffe mere oplyste, klimabevidste indretningsvalg 

Spørgsmål?

 

Har du spørgsmål eller input til projektet? Så er du velkommen til at kontakte Innovationskonsulent i ConTech Lab, Dan Skovgaard Jensen 

Du kan også holde øje med kommende arrangementer på siden her eller ved at skrive dig op til vores nyhedsbrev. 

Kontakt ConTech Lab