3
Strategiforløb

Strategisk fokus på bæredygtighed

Med CO2-rapporteringskrav og EU-taksonomi er virkeligheden for virksomheder i den danske byggebranche blevet anderledes. Bæredygtighed er ikke længere et valgfrit fokus, men snarere et afgørende markedsvilkår. 

ConTech Lab og Hansen Ersbøll Agenda har gennemført et pilotprojekt, hvor seks danske håndværksvirksomheder har fået hjælp til at etablere en grøn og socialt ansvarlig forretningsplan, som gør dem i stand til at imødekomme rapporteringskrav og arbejde proaktivt med grøn omstilling. Her på siden giver vi gode råd til, hvordan I også kommer i gang. 

I samarbejde med:

Vi sporer innovationskraft og vilje til at fremme bæredygtighed hos flere små og mellemstore håndværksvirksomheder, men på ruten fra vision til konkret handling er en række benspænd, som sænker hastigheden af den grønne omstilling.

Derfor har ConTech Lab og Hansen & Ersbøll Agenda afholdt digitale strategiforløb målrettet små og mellemstore håndværksvirksomheder. Igennem forløbene har seks forskellige virksomheder lært at vende udfordringer og krav til muligheder og skabe en grøn og socialt ansvarlig forretningsplan.

Gennem personlig rådgivning og sparring har virksomhederne fået udarbejdet en kommunikationsplan målrettet virksomhedens kunder, en strategirapport samt en basis ESG-opgørelse. 

I videoen forklarer Lotte Hansen, CEO i Hansen & Ersbøl Agenda og Ellen Marie Friis Johansen, CSR Chef i Dansk Erhverv, hvad et ESG-regnskab er, og hvorfor det er vigtigt - og så giver de gode råd til, hvordan man kommer i gang med det.

Bemærk: Videoen er lavet af Hansen & Ersbøl Agenda i andet regi. 

Tre tips til håndværksvirksomheder med grønne ambitioner

I en tid hvor hele bygge- og anlægsbranchen er i gang med en transformation mod mere bæredygtigt byggeri, er der selvsagt behov for både systemisk forandring gennem f.eks. ændret lovgivning, men der er også et stort behov for, at hver enkelt virksomhed gør en indsats på deres egen hjemmebane.   

Hansen & Ersbøll Agenda har formuleret tre gode råd til håndværksvirksomheder, der ønsker en mere målrettet tilgang til grøn omstilling og har brug for inputs til, hvor man skal starte.  

For at kunne sætte mål for fremtiden, er man nødt til at vide, hvor man er her og nu. Derfor er det godt at starte med at få de mest basale ESG-data på plads. Der findes mange gode værktøjer til at hjælpe en – bl.a. Erhvervsstyrelsens frie ESG-skabelon. 

Hvis du vil have håndholdt videohjælp og konkrete guides, har Hansen & Ersbøll Agendas udviklet en ESG-platform, hvor du nemt kan lave dit ESG-regnskab.  

Når man har data på plads, kan man begynde at arbejde mere strategisk med ESG. Måske er der nogle særlige indsatser, du gerne vil dokumentere effekten af, eller måske skal du til at udstille data for f.eks. din CO2-udledning på byggeplads-niveau.

Hvis I kan sætte tal på jeres indsatser, kan I også dokumentere det I gør og bevise, om jeres bæredygtighedsindsatser har en effekt. 

Krav og ønsker fra kunderne ændrer sig for tiden måned for måned. Så sørg for at du er på forkant med de krav og ønsker, dine kunder har i morgen, og kig ikke kun på det de ønsker sig i dag.

Det kræver, at man har en tæt dialog med sine kunder, for at sikre sig, at den udvikling man har i tankerne også kan omsættes til god forretning og møde kundernes efterspørgsel. Hos Hansen & Ersbøll bruger vi nogle gange dialogskemaer til kundedialogen, for at sikre at man får afdækket alle kundernes behov.  

Fokuser på to udvalgte områder i jeres forretning hvor I tror på, at I kan gøre en forskel. Der er rigtig meget man kan kaste sig over, hvis man gerne vil blive mere bæredygtig, men det er vigtigt at prioritere og skære ind til benet af de indsatser, der er vigtigst for ens forretning. Gør jer bevidst om, hvor I kan og gerne vil skabe forandring.