Partnerskaber er vejen til startup-vækst — men vil branchen være med?

Ifølge Byggeriets Modenhedsmåling 2025 mener 75 pct. af byggeriets virksomheder, at digitale værktøjer og teknologi letter arbejdet med klima og grøn omstilling. Men byggeriets teknologistartups kæmper fortsat en kamp for at få plads ved bordet. De etablerede virksomheder er stadig for forsigtige med at indgå nye partnerskaber, der kan validere og forbedre nye løsninger på markedet.
Ifølge Laurids Sund, stifter af startup-virksomheden Gismap, er byggevirksomhedernes forsigtighed en tendens, som gør det svært at teste og senere skalere nye teknologier og løsninger. Det sænker farten for startups, som kan have svært ved at finde fodfæste og skabe momentum.
”Det er svært at overbevise de etablerede virksomheder om at innovere sammen med os. Alt for ofte forventer de, at vi leverer den perfekte løsning fra dag ét, men gode partnerskaber - og gode løsninger - kræver tid og tests,” forklarer han og fortsætter:
”Det er en illusion, at startups kan skalere internationalt alene. At gøre det sammen med partnere er den klogeste vej frem.”
De etablerede virksomheder skal være medudviklere
Der findes dog etablerede virksomheder, som aktivt arbejder med innovation og investering i nye løsninger. Arkitektvirksomheden Henning Larsen, som siden 2019 har været en del af Rambøll Group, er et godt eksempel.
”Vi startede med at finansiere vores egne ph.d.-forløb. I dag samarbejder vi med GIS-eksperter, biologer og mange andre specialister på tværs af Rambøll. innovationsprojekter kan søge støtte fra Rambøll fonden eller - som noget nyt vi tester - blive spundet ud som selvstændige virksomheder,” siger Eva Ravnborg, direktør hos Henning Larsen.
For hende er konklusionen klar: Skalering kræver, at etablerede virksomheder bliver medudviklere frem for passive kunder.
”Det er svært at skalere teknologi uden at bevæge sig uden for husets rammer. Partnerskaber og samarbejde er løsningen, og vi ser, at vi som medejere af contech-virksomheder kan spille en vigtig rolle i at bringe løsningerne videre,” siger Eva Ravnborg.
Investorer som matchmakers
Samarbejdet opstår ikke altid af sig selv. Der er i høj grad behov for mekanismer, der kan sikre et godt match mellem etablerede virksomheder og contech-startups. Der er nogle venturekapitalfonde, som formår at sætte deres platforme i spil og dermed træde ind i rollen som matchmaker. Hos Kompas VC får startups mulighed for at validere deres product-market fit gennem pilotprojekter med etablerede virksomheder og andre relevanter parter fra industrien, der har relatione til fonden.
”I vores faciliterede pilotprojekter med startups og etablerede virksomheder, lærer begge parter rigtig meget. Startups får værdifuld feedback, og virksomhederne kan vurdere potentialet, før de forpligter sig til et samarbejde,” forklarer Simay Arikan, Head of Platform hos Kompas VC.
Læs også: Venturekapital er vigtig for byggeriets grønne omstilling
Ifølge hende afhænger det succesfulde partnerskab af, om der er et stærkt match mellem startupsvirksomhedens løsning og et forretningskritisk problem hos de etablerede virksomheder. Virksomhederne har brug for at kunne se, at de invester i noget, der skaber værdi og langsigtet konkurrencefordel.
”Hvis man vil være succesfuld, skal man starte med problemet. Det skal være stort nok og presserende nok til, at man mærker værdien, når det er løst. Samtidig skal du være bevidst om, at de etablerede spillere ikke ønsker 100 forskellige softwareløsninger og øget kompleksitet. De har brug for produkter, der integrerer gnidningsfrit med de systemer, de allerede arbejder i,” siger hun.
I sidste ende er det ikke mangel på idéer, men mangel på mod, der holder branchen tilbage. Derfor opfordrer Simay Arikan flere byggevirksomheder til at opsøge det, der kan sætte fart på den teknologiske udvikling. Hun advarer om, at hvis man ikke tager nye løsninger til sig, går man ikke blot glip af langsigtede fordele – man udsætter også sin virksomhed for større risiko i et stadig mere konkurrencepræget marked.
”Dem, der tør satse på teknologi og hjælpe med at modne den, får en kæmpe fordel på sigt. Vi har brug for, at byggeriets virksomheder bliver lidt mere modige,” afslutter hun.
ConTech Lab var værter for UrbanTech området på TechBBQ i selskab med PropTech Denmark, BLOXHUB og WE BUILD DENMARK.
Nysgerrig på at vide mere? Så klik her.