Udvidelsen af Københavns Lufthavne har tre overordnede målsætninger, som skal hjælpe Københavns Lufthavn med at bygge og drifte mere effektivt.
Det handler om at undgå fejl i de digitale bygningsmodeller gennem alle faser, sikre at alle ved, hvilke fejl de hver især er ansvarlige for at rette, samt at hjælpe lufthavnens samarbejdspartnere med at levere data af høj kvalitet til lufthavnens driftsfolk.
Læs også Minicase om Bygning 310 (DTU/MT Højgaard)
Michael Ørsted, afdelingsleder for Technical Knowledge, Københavns Lufthavne, er glad for anerkendelsen:
At styrke IFC-udvekslingen imellem byggeriets faser gavner alle, da vi med en ensartet og korrekt struktureret udveksling sikrer kvaliteten og konsistensen. Samarbejdet med NIRAS om dette og projektets videre perspektiv er allerede i gang med andre bygherrer i Danmark.
Som bygherre er Københavns Lufthavne og Michael Ørsted ikke i tvivl om potentialet i åbne fil-formater, som nemt kan udveksles mellem alle parter i byggeriets værdikæde:
De (åbne standarder) bruges internt, men vi beder også om proprietære formater, da nogle rådgiver fortrækker dette. På sigt skal IFC dog være CPH’s anvendte udvekslingsformat. Fleksibiliteten i de software-løsninger man kan vælge i mellem og for at fremtidssikre sine data er åbne standarder klart det sikreste valg.
Ved at benytte IFC-formatet sikrer bygherren ejerskab over data på længere sigt og dermed også driften. Bygherren er nemlig ikke bundet til brugen bestemt fordyrende software for at benytte sin byggedata i fremtiden. Her er Michael Ørsted heller ikke i tvivl:
Det vi skal bruge som bygherre er - end of the day - en driftsmodel, og det kan IFC snildt klare, både for geometri og data.
Projektets omfang
Den historiske udvidelse af Københavns Lufthavne går under titlen "Expanding CPH" og målet med projektet er at øge kapaciteten til 40 millioner årlige passagerer, give plads til 17 nye langdistanceruter og sætte antallet af medarbejdere op til 25.500.