Se også:
Vi sporer innovationskraft og vilje til at fremme bæredygtighed hos flere små og mellemstore håndværksvirksomheder, men på ruten fra vision til konkret handling er en række benspænd, som sænker hastigheden af den grønne omstilling. Én af dem er manglen på efterspørgsel fra kunder.
Kundeefterspørgsel kan modarbejde visioner
“Noget af det, der frustrerer håndværksvirksomhederne mest, er, når det er kunder, der modarbejder de bæredygtige initiativer og idéer. Det kan være, at kunderne ikke vil betale for et bæredygtigt materialevalg eller at kunden ønsker at bygge nyt frem for at bevare og renovere på det eksisterende,” siger Tanja Krawack, der er seniorkonsulent hos Hansen & Ersbøll Agenda.
Netop det økonomiske aspekt i det bæredygtige valg af f.eks. byggemateriale oplever Jacob Klit, adm.dir. i Toppenberg H.O.K. ofte og fortæller, at bygherrer som udgangspunkt gerne vil træffe mere bæredygtige valg, men så snart prisen på det traditionelle og det bæredygtige sidestilles, bliver det desværre ved snakken.
Toppenberg H.O.K var blandt de seks deltager virksomheder i Plan Earth forløbet og Jakob Klit fortæller.
”For os har det været interessant at arbejde mere med, hvordan vi som tømrer/snedkervirksomhed med viden om de bæredygtige valg og muligheder kan støtte vores kunder i at træffe bedre valg – eksempelvis ift. materialer."
Tanja Krawack understreger, at virksomheder, der har styr på ESG-data, vil have lettere ved at vise kunderne effekten af de til- og fravalg, de træffer.
Netop dialog og transparens i data er noget af dét, der kan få kunden til at spille med på ens grønne agenda, understreger Tanja Krawack.
Klædt på til at træffe bæredygtige valg
”Når man skal udvikle en strategi for arbejdet med bæredygtighed, er dialogen med kunderne helt afgørende. Man skal starte dialogen med kunderne tidligt, for kunder har typisk selv svært ved at finde ud af, hvad de kan og skal bede om, og hvad der kan lade sig gøre relativt nemt, og hvad der er meget dyrt og besværligt at levere,” siger Tanja Krawack og understreger, ”hvis kunderne skal have ’mest bæredygtighed for pengene’ er det derfor vigtigt med dialog og prioritering, hvor forskellige perspektiver og fagligheder kan sættes i spil.”
Hos konsulenthuset Hansen & Ersbøll Agenda oplever man, at der kan være flere perspektiver på bæredygtighed i samme forretning. ”Indkøbere kan f.eks. være mindre ambitiøse end dem, der træffer beslutninger på hovedkontoret,” siger Tanja Krawack. Det giver rum til forhandling og mulighed for, at man som fagperson, leverandør – og i dette tilfælde håndværker med en grøn profil – kan hjælpe sine kunder til at forstå hvilke bæredygtige valg der giver konkret, målbar værdi.
Én ildsjæl er ikke nok
De forskellige perspektiver på bæredygtighed internt i samme virksomhed understreger en vigtig pointe for Hansen & Ersbøll Agenda: det kræver mere end én engageret medarbejder, at lykkes med at transformere en forretning.
Især i små virksomheder er det ofte kun en eller to medarbejdere, der arbejder med nye bæredygtige tiltag. Derfor lyder rådet, at man skal sikre bred opbakning til bæredygtighedsindsatser, hvis de skal have flyvehøjde.
“Når enkelte ildsjæle løber med stafetten, lykkes de sjældent med at implementere og integrere nye bæredygtige initiativer hos kolleger,” forklarer Tanja Krawack. Derfor er det vigtigt med værktøjer og en stærk proces, der hjælper virksomheder med at strukturere deres ideer og realisere deres bæredygtige ambitioner på tværs af virksomheden, både nu og i fremtiden.