Resumé af magasinets hovedpointer
Molio Magasin udspringer af resultaterne af undersøgelsen Digitalt Barometer og leverer i magasin-form spændende cases, interviews og aktuel viden om digitale trends i byggebranchen.
Det er vores ønske med denne publikation at inspirere til at søge nye veje, være nysgerrig og samarbejde på nye måder med nye aktører.
Jørn Vibe Andreasen, tidligere adm. direktør i Molio
Relationer er fælles pejlemærke for fremtidens byggeri
Byggeriets fremtid hviler på åbenhed, dialog og samarbejde i hele værdikæden, hvor vægten i den digitale dagsorden flytter sig fra data, software og værktøjer over mod organisering, kundebehov og kommunikation.
Jørn Vibe Andreasen, tidligere adm. direktør i Molio
Digitaliseringssucces kræver ny kultur og andre kompetencer
Byggebranchen er traditionelt set baseret på en fysisk, rationel tankegang, der kan gøre det svært at se perspektivet i de digitale forretningsmuligheder. Men for at overleve som virksomhed i byggeriet er det nødvendigt at fremelske en ny kultur, hvor det rationelle fungerer side om side med eksperimenter, fejl og inspiration fra uventede kanter. Det kræver ikke blot en ny tankegang, men også andre kompetencer end hidtil.
Pernille Kræmmergaard, direktør for Digitaliseringsinstituttet, Martin Manthorpe, direktør for forretningsudvikling og strategi, NCC og Preben Mejer, it-ekspert og direktør for det digitale videncenter Radr.
Fra investeringer i pizzaer til digitalt byggeri
Den digitale startup, projektstyringsværktøjet Geniebelt, har i dag opnået stor succes i byggeriet ved at gøre besværlige processer nemmere med digitale løsninger. Iværksætteren Klaus Nyengaard, der fik Just Eat til at vokse fra 40 til 1.000 ansatte, fortæller her, hvorfor han med Geniebelt er gået ind i at investere i det digitale byggeri.
Klaus Nyengaard, investor og serieiværksætter
Digitalisering og e-handel truer det klassiske grossistfags plads på markedet, og for at komme ud af farezonen er grossisterne derfor nødt til at gentænke deres forretning. Byggevirksomheden Solar har vendt udviklingen til fremgang ved at indgå nye og flere typer samarbejde - også med konkurrenterne.
Hugo Dorph, kommerciel direktør hos Solar
Byggeriet står over for digital revolution
BIM bliver fremover et af de afgørende samarbejdsredskaber i en byggebranche, hvor den digitale forandring ikke længere nødvendigvis kommer fra et lovkrav, men snarere fra en fremtid, vi ikke kender. Det betyder et farvel til vanetænkning og et goddag til mere samarbejde, dialog og transparens.
Mette Glavind, direktør for Byggeri & Anlæg ved Teknologisk Institut, Marianne Friis, der er Head of BIM Management hos Arkitema Architects og Tonni Elkjær, konstruktionsingeniør og BIM-faggruppeansvarlig hos Søren Jensen Rådgivende Ingeniørfirma
Vi sparer masser af penge på at bygge digitalt
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) har sin egen afdeling bygherreafdeling, som bygger for 800 mio. kroner om året. Når projekterne bliver færdige til tiden og holder prisen, skyldes det ofte, at de er lykkes med en god digital bygge- og kommunikationsmodel. Bygherrechefen og projektchefen på DTU fortæller her, hvilke gevinster og udfordringer de har oplevet i overgangen til digitalt byggeri.
Claus Møller Rasmussen, bygherrechef hos DTU og Francois Svend Court-Payen, projektchef hos DTU
Det kræver mod, investeringer og solidt strategiarbejde at digitalisere
Den største investering i digitale byggeprocesser er det mod, der skal til for at bryde op med velkendte vaner. Samtidig kræver succesfuld digitalisering investeringer og et solidt strategiarbejde, hvor den menneskelige faktor spiller en afgørende rolle både ift. kompetencer, samarbejde og teknologi.
Àstridur Elin Àsgeirsdottir, VDC Development Manager hos Per Aarsleff
Læs mere om Det Digitale Barometer 2018, som er baggrund for Molio Magasin - klik her