Hofjuvelér A. Michelsen
Bøger og forlag

Hofjuvelér A. Michelsen

Hofjuveler A. Michelsen - fra stilkopi til arkitektsølv fortæller dels om familien A. Michelsen og deres rolle i det mondæne københavnske kulturliv, om kontakten til kongehuset og om de mange sider af produktionen. En anden del af bogens indhold koncentrerer sig om en kronologisk gennemgang af nogle af de kunstnere, arkitekter, sølvsmede m.m., der har haft afgørende betydning for A. Michelsen.

Forfattere: Sabrina Ulrich Vinther og Malene Dybbøl

Sider: 282
Udgivelsesår: 2009
Udgiver: Nyt Nordisk Forlag

Varenummer: gyl09056

Tema
Bøger og forlag
239,20
299,- inkl. moms

Hofjuveler A. Michelsen - fra stilkopi til arkitektsølv

Hvad har juleskeer, Elefantordenen, Margueritbrochen og guldhornene til fælles med stilrene arkitekttegnede kaffe- og teservicer og et 400 kg tungt bordplateau?
Det er alt sammen udført hos Hofjuveler A. Michelsen.

Luk op for et rigt illustreret værk om et alsidigt familieforetagende, der gennem fire generationer har haft både konger og dronninger som kunder.

I et kultur- og stilhistorisk perspektiv gennemgår bogen en over 100 år lang, farverig københavnerhistorie om A. Michelsens rolle i det mondæne københavnske kulturliv, om kontakten til kongehuset, om de mange sider af produktionen (bl.a. stilkopierne og emaljeproduktionen) og om firmaets rolle på verdensudstillingerne. Der er separate tematiske kapitler, der behandler dels historicismen, elefantordnen, Margueritserien, den kongelige forbindelse, en gennemgang af hele serien af juleskeer, samt erindringsskeer. En central del af bogen giver en kronologisk gennemgang af nogle af de sølvsmede og kunstnere som f.eks. Thorvald Bindesbøll, Kay Fisker og Arne Jacobsen, der har haft afgørende betydning for firmaet. Desuden vises de enkelte kunstneres stempler og signaturer, ligesom en oversigt over firmaets skiftende stempler og årstalskoder, gør det muligt at tidsfæste sølv fra Hofjuveler A. Michelsen.

"....Samtidigt med at firmaet udførte meget store og vigtige stykker sølv til de vigtige begivenheder i det danske samfund, tøvede man ikke med at beskæftige samtidens nyeste kunstnere. Når man ser det fint udførte traditionelle sølvtøj i slutningen af 1800-tallet ved siden af helt friske impulser fra Th. Bindesbøll og N.G. Henriksen, må man beundre ledelsens mod til at gå nye veje. Med Kay Fiskers gennembrud i 1920 erne og senere i 1950 erne med de unge arkitekter Erik Herløw, Søren Sass, Ole Hagen og Ibi Trier Mørch var man i verdensklasse, og da også Inger Hanmann senere blev knyttet til A. Michelsen, kunne man levere det smukkeste sølv med emalje. På samme tid udførte værkstedet sølv i Rosenborg-stil - den gode sølvsmed må have haft en varieret arbejdsuge!"
Fra museumsleder Michael von Essens indledning