buildingSMART i Københavns Lufthavn
Øget tilgængelighed af data er en af nøglerne til højere effektivitet. Den ambitiøse udvidelse af Københavns Lufthavn, Expanding CPH, er et godt eksempel. På projektet var der tre hovedfokusområder;
1) at undgå fejl i de digitale bygningsmodeller gennem alle faser
2) at sikre, at alle vidste, hvilke fejl de hver især var ansvarlige for at rette
3) at hjælpe lufthavnens samarbejdspartnere med at levere data af høj kvalitet til lufthavnens driftsfolk.
Styrkelse af åben dataudveksling mellem byggeriets faser var central, da det gav en ensartet og korrekt struktureret udveksling af data, som sikrede kvaliteten og konsistensen.
Ved at benytte det åbne IFC-format, der fungerer som grundlag for deling og udveksling af data, sikrede Københavns Lufthavn desuden ejerskab over data på længere sigt og dermed også i forhold til den langsigtede drift. Med IFC er lufthavnen ikke bundet til brugen af en bestemt type software, når de skal benytte deres byggedata i fremtiden.
Internt benyttes åbne filformater, men der bruges dog også proprietære (”låste”) formater, hvis en rådgiver foretrækker dette. Det er Københavns Lufthavns ambition, at IFC på længere sigt skal være deres primære anvendte udvekslingsformat.
Anvendelsen af IFC åbner nye muligheder i forbindelse med brugen af ny teknologi i en BIM-model. Hos Københavns Lufthavn har man bl.a. benyttet gamification til at give servicepersonalet forståelse for flugtveje og installationer, inden de møder ind på deres første vagt i et færdigt byggeri. Her giver IFC mulighed for at indlæse modellen i en game engine eller bruge programmet Solibri til at sikre en tilpasset integration.