Banner Dorte Mandel Artikel

Dorte Mandrup A/S: Derfor har vi taget Beskrivelsesværktøjet 2.0 i brug

Hos Dorte Mandrup A/S bliver Beskrivelsesværktøjet 2.0. brugt i flere projekter. På trods af en stejl indlæringskurve står det klart, at det er en investering i fremtidig kvalitet og effektivitet i beskrivelsesarbejdet. "Vi vil hellere være lidt på forkant end på bagkant," lyder det fra tegnestuen.

Sammen med 5-6 andre kolleger er Jacob Juel Larsen, senior konstruktør og byggeøkonom hos Dorte Mandrup A/S i fuld gang med Beskrivelsesværktøjet 2.0 og har konkrete erfaringer fra flere projekter – blandt andet Campus Mærsk. Alt i alt er værktøjet fuldt ud anvendeligt – også på et rigtigt projekt fra virkelighedens verden - er konklusionen.

Krav om Beskrivelsesværktøjet 2.0 i IKT-aftalerne 

Ifølge Jacob Juel er det en nødvendighed at bruge Beskrivelsesværktøjet 2.0. Blandt andet fordi det i stigende grad bliver skrevet ind som et krav i IKT-aftalerne

 

Jacob Juel

Det er ved at være en nødvendighed at bruge det nye beskrivelsesværktøj, hvis vi som arkitektfirma skal kunne leve op til branchens forventninger. Og vi vil hellere være lidt på forkant end på bagkant

Ifølge Jacob Juel giver det god mening at være med til at understøtte en struktureret og ensartet tilgang til beskrivelsesarbejdet på tværs af branchen - blandt andet fordi det sikrer en mere kritisk gennemgang af beskrivelsesmaterialet.

"Det tvinger os til at tage nøje stilling til, hvilke informationer, der skal med i den enkelte beskrivelse. Jeg tænker, at det i sidste ende øger kvaliteten. Men alle skal vænne sig til en ny logik og en ny måde at bruge beskrivelsesmaterialet på. Derfor forventer jeg også at slutbrugeren – som jo er entreprenøren – også skal lære, at materialet er struktureret anderledes,”

Basisbeskrivelserne i B1.000 bliver ikke længere opdateret og hvis man derfor bliver ved med at bruge dem, er der alt andet lige højere risiko for at lave fejl. Det er, som Jacob Juel siger, nok også derfor bygherrerne for alvor begynder at stille krav om at bruge Beskrivelsesværktøjet 2.0.

Banner Byggedata Side Amdi Worm

5 vigtige erfaringer med beskrivelsesværktøjet

Efter at have arbejdet med værktøjet på flere projekter har Jacob Juel fået en hel masse værdifuld erfaring, som han gerne deler med andre:

Indlæringskurven er stejl, men meningsfuld

Det tog ekstra tid i starten, og vi skulle holde tungen lige i munden, men det giver god mening, når man kommer i gang. Systemets mere detaljerede opbygning betyder, at informationerne bliver spredt ud på flere punkter, hvilket er er forvirrende i starten, men det sikrer en grundigere gennemgang af materialet.

Mindre overflade mere dybde

Der er enkelte funktioner, som man savner når man starter op på 0.2. ”Forudgående” og ”Efterfølgende” arbejder er fx spredt (fra kap. 4) ud over flere punkter. Det koster noget på overblikket. Men til gengæld er du nu tvunget til at gå i dybden og være meget mere specifik og præcis, når du angiver de enkelte opmærksomhedspunkter. Så selvom det kan være irriterende, at det ikke er samlet på samme måde som før, så er det med til at løfte kvaliteten så færre ting forhåbentligt falder mellem stolene.

Forberedelse og timing er afgørende

Beskrivelsesarbejdet skal startes rettidigt, hvor overblikket/omfanget klarlægges i starten af udbudsfasen. Det er vigtigt for at sikre en mere strømlinet og mere effektiv proces. Det fungerer derfor godt for os at have en ”beskrivelsesredaktør”, som sikrer en rød tråd gennem beskrivelserne og en ensartethed på tværs af projekter.

Teamwork løfter beskrivelsesarbejdet bedst

De projekterende på de enkelte sager udarbejder selv hele eller dele af beskrivelserne. Det er med andre ord i høj grad teamwork og en fælles indsat understøttet af redaktøren at sikre den røde tråd gennem alle vores beskrivelser. Denne måde at arbejde på er mindre sårbar og det betyder, at vi løfter beskrivelsesarbejdet i flok fremfor at centrere kompetencerne hos få specialiserede medarbejdere.

Genbrug af beskrivelser fra tidligere projekter sparer tid

Vi kan allerede se de lavthængende frugter i form af beskrivelser, som kan tilpasses og genbruges fra projekt til projekt. Derfor giver det også god mening at være grundig fra starten.

Beskrivelsesværktøjet 2.0 udvikler sig løbende

Beskrivelsesværktøjet 2.0 vil udvikle sig løbende. Inden for kort tid vil der fx blive udarbejdet et eksempelprojekt, som man kan lade sig inspirere af, når de enkelte beskrivelser fx skal formuleres og felterne fyldes ud. Der er også kommet forbedringsforslag fra Dorte Mandrup A/S:

”Vi har fx foreslået Molio at udvikle standardparadigmer for nybyg og transformation/udskiftning/renovering - gængse typer af projekter, der kan hjælpe brugere med at starte et sted, hvor der allerede er foretaget en udvælgelse af beskrivelser. Det ville gøre det lettere at komme i gang. Jeg glæder mig også til at de alm. Udbudskontroller bliver helt færdige og jeg ser frem til, at de udelukkende kommer til at fokusere på det særlige ved det pågældende arbejde. Det bliver en klar forbedring i forhold til tidligere. Det er kun lige de sidste 5 %, der mangler. Alt i alt er værktøjet fuldt ud anvendeligt – også på et rigtigt projekt fra virkelighedens verden”, afrunder Jacob Juel Larsen.

Læs mere om Beskrivelsesværktøjet 2.0 her

Vil du høre mere om Beskrivelsesværktøjet 2.0?

Nikolaj

Lad Molio skræddersy en løsning efter dine behov