Med 14 års erfaring har Morten V. Fisker været med til at sikre, at både nye og gamle varslingsanlæg fungerer, som de skal. Morten er AVA Ekspert & ABA Tekniker i Kemp & Lauritzen, Brand og Sikring og arbejder dagligt med automatiske varslingsanlæg i forbindelse med brandalarmering. Han oplever, hvor hurtigt regler og retningslinjer kan ændre sig, og hvor afgørende det er at kunne dokumentere korrekt praksis.

Branddata er uundværligt
Når ældre varslingsanlæg skal efterses eller restaureres, kræver det kendskab til de regler og retningslinjer, der var gældende da anlægget blev etableret. Den udfordring har varslingstekniker Morten V. Fisker fra Kemp & Lauritzen en ideel løsning på. Og den hedder Branddata. En digital platform, der både sparer ham for en masse spildtid og sikrer korrekt dokumentation.

”Et anlæg skal leve op til de regler og krav, der var gældende, da det blev etableret. Derfor har jeg brug for adgang til både gamle og nye retningslinjer og det kan være en stor udfordring at finde den slags dokumentation, så jeg kan sikre, at både gamle og nye anlæg overholder de krav, de er sat op efter.”
Den rigtige viden på det rigtige tidspunkt
For Morten er Branddata blevet en fast del af arbejdsdagen, fordi det giver stor værdi at alle tidligere og gældende vejledninger og retningslinjer fra DBI kan søges frem i en fart, når han er inde på platformen.
”Det sparer tid og skaber tryghed. Jeg kan slå tingene op direkte på stedet, og det betyder, at vi ofte kan afklare tvivlsspørgsmål med det samme. Fx kan jeg søge konkrete krav og regler frem til forskellige typer anlæg gennem tiderne. Det er både jeg og kunden ofte glade for, fordi det fjerner uklarheder og tvivlsspørgsmål med det samme.”
Professionel fejlfinding
Også ved fejlfinding er Branddata en støtte:
”Hvis jeg skal foretage en professionel fejlfinding på et anlæg, så må jeg ofte dykke ned i det gældende lovgrundlag og i vejledningsmaterialet, som hører med. Men man skal holde tungen lige i munden, for der kan være mange interne referencer og afhængigheder. Uden Branddata, ville jeg bruge langt mere tid på at finde frem til de relevante krav. Det gør det muligt for mig at være grundig og præcis - samtidig med, at jeg overholder tidsplanen, siger Morten.
Morten fremhæver 4 klare fordele ved Branddata:

Hurtig adgang
Hurtig adgang til gældende og historiske regler – Jeg kan slå retningslinjer op direkte ude hos kunden uden at skulle tilbage på kontoret.

Effektiv fejlfinding
Hvis jeg observerer noget usædvanligt på et anlæg, kan jeg hurtigt afklare, om det overholder kravene.

Bedre compliance og dokumentation
Jeg sikrer, at alle installationer og serviceeftersyn følger de rette standarder, uanset om de er nye eller gamle..

Tidsbesparelse
Branddata gør det nemt at navigere i de komplekse krav, hvilket sparer både mig og kunderne for unødvendig ventetid.
Eksempel fra hverdagen: Et ældre anlæg - alt var i orden
Et konkret eksempel var et gammelt anlæg, hvor varslingsperioden kun var 10 minutter. Det studsede Morten over for det lød forkert. Men ved hjælp af Branddata fandt han de oprindelige retningslinjer og kunne dokumentere, at det faktisk var i overensstemmelse med datidens krav:
”Havde jeg ikke haft adgang til de historiske krav, kunne det have udløst unødvendige ændringer. Nu kunne vi dokumentere, at alt var i orden. Det var en lettelse for kunden og for mig. Jeg fandt de pågældende historiske retningslinjer i Branddata og fandt ud af, at dette var korrekt efter de regler, der var gældende dengang. Hvis man etablerer et lignende anlæg i dag, skal varslingsperioden være 30 minutter. Men da anlægget stadig var godkendt efter de oprindelige regler, var der ikke lovgivningsmæssigt behov for en ændring.”
"Branddata er kort sagt uundværligt for mig", afslutter Morten fra Kemp & Lauritzen.

Om Kemp & Lauritzen
Kemp & Lauritzen leverer løsninger inden for el, VVS, ventilation og køl og tilbyder alt fra daglig service til store entrepriser og unikke specialer. For at lykkes med den grønne omstilling er Kemp & Lauritzens tekniske løsninger i dag i høj grad drevet af data og digitale værktøjer.
Virksomheden har 3.000 medarbejdere landet over og er ejet af Axel Muusfeldts Fonden, der investerer i Kemp & Lauritzens medarbejdere og i samfundet i øvrigt.
Kemp & Lauritzen arbejder målrettet på at nå virksomhedens mål om at være én af landets bedste arbejdspladser med særligt fokus på sikkerhed, udvikling, fællesskab og plads til forskellighed.