AB 18 og ABR 18 Forenklet
Almindelige betingelser for rådgivning og bistand for bygge- og anlægsvirksomhed anvendes ved aftaler mellem en bygherre og dennes rådgivere - typisk en arkitekt eller ingeniør - eller en entreprenør og dennes rådgivere.
Bogtype: Bog
ISBN: 9788791769962
De samlede forenklede udgaver af AB 18 og ABR 18.
AB Forenklet er en forenklet udgave af AB 18, der er tænkt anvendt på et bygge- og anlægsarbejde, som er relativt lille i henseende til omfang, tid og økonomi eller er relativt enkel i henseende til arbejdets karakter eller organisering.
ABR Forenklet er en forenklet udgave af ABR 18, der er tænkt anvendt på en rådgivningsopgave med teknisk rådgivning uden projektering eller projektering i mindre omfang.
AB-systemet har en mere end 100 år lang historie bag sig. De første sæt standardvilkår for byggearbejder blev udarbejdet i slutningen af 1800-tallet og er siden blevet revideret med ca. 20 års mellemrum.
Formålet for denne revision er at sikre et mere velfungerende, effektivt og gennemsigtigt samarbejds- og aftalesystem, som kan håndtere nuværende og fremtidige udfordringer i byggebranchen, og som samtidig er mere internationalt genkendeligt.
AB'erne er ikke lov, men såkaldte agreed documents. Derfor skal AB i princippet aftales i hver enkelt sag for at være gældende.
AB-systemet består således af tre sæt frivillige standardaftalevilkår: AB 18, ABR 18 og ABT 18, hvor:
- AB 18 (Almindelige betingelser for arbejder og leverancer i bygge- og anlægsvirksomhed) anvendes ved aftaler mellem en bygherre og dennes entreprenør om udførelse af bygge- og anlægsarbejder, eller en entreprenør og dennes underentreprenører.
- ABR 18 (Almindelige betingelser for rådgivning og bistand for bygge- og anlægsvirksomhed) anvendes ved aftaler mellem en bygherre og dennes rådgivere - typisk en arkitekt eller ingeniør - eller en entreprenør og dennes rådgivere.
- og ABT 18 (Almindelige betingelser for totalentreprise) anvendes ved aftaler mellem en bygherre og dennes entreprenør om projektering og udførelse af en totalentreprise.