Aftale og kommunikation

Aftale og Kommunikation styrker IKT samarbejdet i hele byggeriets værdikæde. Med et abonnement får du adgang til alle de centrale IKT-publikationer vedrørende det digitale samarbejde. Du finder også branchens standarder for IKT-kravstillelse og IKT-specifikationer samt hvordan man fordeler og udfører opgaverne.

 

Download produktbladet for Aftale og kommunikation.
Eksisterende kunde? Log ind her
Bestil Aftale og kommunikation

Hvorfor vælge Molios Aftale og kommunikation?

1. Struktur og kommunikation

 

Manglende struktur og kommunikation i byggeprojekter kan føre til forsinkelser og ekstra omkostninger. Ved at have adgang til værktøjer, der vedrører IKT og det digitale samarbejde, sikrer du og dine samarbejdspartnere, at I skaber de bedst mulige betingelser for jeres IKT-samarbejde og for kommunikationen gennem den digitale byggesag.

2. Byg på andres erfaringer

 

Det er vigtigt, at spillereglerne for det digitale samarbejde aftales fra starten. Hvordan lever vi op til de IKT-krav, bygherren har stillet? Hvem skal levere hvad, og hvornår? En god idé er at kigge på de branchestandarder, der allerede findes for det digitale samarbejde, og bygge på summen af branchens samlede erfaringer. Der ligger 15-20 års erfaring bag fx Molios IKT-værktøjer, som er udviklet til formålet.

3. Kontinuerlig og effektiv proces

 

Ved at anvende branchens de facto-standard for IKT kan værktøjer som Molios aftale og kommunikation benyttes fra sag til sag – uanset opgavens størrelse og kompleksitet. Dette skaber en kontinuerlig og effektiv proces på tværs af projekter og virksomheder, hvilket i sidste ende resulterer i et bedre samarbejde og byggeprojekt for alle involverede parter.

Et fælles sprog med Aftale og kommunikation

 

Både forretningen og konkurrenceevnen kan forbedres med et godt IKT-samarbejde. Med et abonnement på Aftale og Kommunikation arbejder du efter standarder, der er skabt i samarbejde med hele byggeriets værdikæde. Abonnementet inkluderer masterclasses med fageksperter, hvor du kan se de enkelte publikationer anvendt i praksis.

 

Aftale og kommunikation hjælper dig med at:

  • Styrke konkurrenceevnen og udvikle din produktivitet

  • Nedbringe udviklingsomkostningerne

  • Skabe strategier for standardiserede arbejdsmetoder, informationsdeling, digitalisering og samarbejde

  • Mindske barrieren for implementering af ny teknologi og nye arbejdsmetoder

  • Opkvalificere dine IKT-kompetencer på masterclasses

Woman working with IKT

Med et abonnement får du adgang til følgende:

Bestil Aftale og kommunikation

Vælg pakke efter hvilken type virksomhed, du arbejder i. Vær opmærksom på at prisen på abonnementet afhænger af antallet af ansatte i virksomheden.

Rådgiver V2

Aftale og kommunikation for rådgivere

Er du rådgiver, skal du vælge dette produkt.

Vælg
Udførende V2

Aftale og kommunikation for udførende

Er du udførende, skal du vælge dette produkt.

Vælg
Andre V2

Aftale og kommunikation for andre

Er du hverken rådgiver eller udførende, skal du vælge dette produkt.

Vælg

Værktøjer til alle roller i byggesagen

Ikon Digitalbarometer

Arbejd efter standarder skabt i samarbejde med hele byggeriets værdikæde

Ikon Byggejura

Værktøjerne bliver opdateret i takt med ny lovgivning, ny viden og nye erfaringer

Ikon Vaerktoj

Én platform hvor du kan tilgå den nyeste version af det enkelte værktøj

IKT Frontend Allan 1600X900

IKT-MASTERCLASSES FOR ABONNENTER

Brug dit abonnement optimalt

Hvis du og din virksomhed har et abonnement på Aftale og kommunikation eller på CAD og bygningsmodel, får du adgang til alle IKT-masterclasses om de centrale værktøjspakker, der indgår i abonnementerne. Alle IKT-masterclasses afholdes som webinarer, der optages og er tilgængelige på www.ikt.molio.dk.

Læs mere om masterclasses

Vil du høre mere om Aftale og kommunikation?

Nikolaj

Lad Molio skræddersy en løsning efter dine behov

Artikler

Med et abonnement får du adgang til følgende:

A160 - Introduktion til CCI og CCS

| A160 - Introduktion til CCI og CCS

CCS og CCI er klassifikationssystemer baseret på internationale standarder, med det formål at give bygge- og anlægsbranchen et fælles sprog og metoder til at skabe entydig udveksling af informationer gennem hele byggeprocessen fra idé til drift. ”A160 - Introduktion til CCI og CCS” giver et overblik over de to klassifikationssystemer, og sætter læseren i stand til at benytte dem i praksis – både til klassifikation og identifikation.

A161 – Molio Identifikation

| A161 – Molio Identifikation

Molio Identifikation understøtter CCS og CCI , som er klassifikationssystemer baseret på internationale standarder, med det formål at give bygge- og anlægsbranchen et fælles sprog og metoder til at skabe entydig udveksling af informationer gennem hele byggeprocessen fra idé til drift.

A196 og A396 - ISO19650

| A196 og A396 - ISO19650

Værktøjerne i Aftale og kommunikation er udviklet til at understøtte arbejde med ISO19650. A196 indeholder 6 værktøjer som benyttes som en del af arbejdet på et ISO19650 projekt. A396 er en ISO19650 vejledning, som tager udgangspunkt i dansk praksis og YBL18.

A310 – Molio måleregler

| A310 – Molio måleregler

Molio måleregler giver aktørerne i den danske bygge- og anlægsbranche en fælles tilgang til opmåling af både bygningsdele og -systemer. Molio måleregler fastlægger de tilhørende forudsætninger for opmåling og er med til at etablere grundlag for en entydig tværfaglig kommunikation i en branche bestående af divergerende projektforudsætninger.

Informations- og kommunikationsteknologi (herefter IKT) omhandler teknologier, der giver adgang til information gennem datakommunikation. IKT kan associeres med informationsteknologi (IT), men berører grundlæggende kommunikationsteknologier. IKT omhandler med andre ord teknologier der gør det muligt for aktører at få adgang til, redigere, overføre og gemme information.

Det er nok de færreste i byggebranchen, der ikke har fået færten af IKT. I hvert fald er IKT-begreberne mange: IKT-krav, IKT-aftaler, IKT-ydelser, IKT-specifikationer, IKT-bekendtgørelse m.m.

Læs mere om IKT her:

Molios IKT-specifikationer (dvs. en IKT-aftale) gør det enkelt at definere omfanget af IKT-ydelserne, der indgår som en del af aftalegrundlaget for byggeriets parter i et projekt. 

Med andre ord er det bygherres kravstillelse for IKT-området til byggesagen.

Ved at sikre enighed om IKT-ydelsernes omfang og leverancer, skabes det optimale grundlag for det digitale samarbejde på projektet til gevinst for alle parter.

Formålet med Molio IKT-specifikationsværktøj er:

  • at understøtte udarbejdelsen af IKT-specifikationer som aftalegrundlag mellem byggeriets parter.
  • at sikre at udarbejdelsen af IKT-specifikationer kan foregå uanset størrelse af byggesag og udbudsform samt det IKT-tekniske niveau hos bygherren.
  • at sikre at alle tilvalgte IKT-ydelser og tilhørende leverancer er specificeret ved aftaleindgåelse.

Molios IKT-specifikationer tager udgangspunkt i strukturen i FRI og DANSKE ARKs Ydelsesbeskrivelse for Byggeri og Landskab 2018, men kan anvendes i alle aftaler uanset metode eller aftaleforhold, og uanset rådgivnings- og entrepriseform.

IKT-specifikationer anvendes enten som bilag til rådgiveraftale efter ABR 18 ved indgåelse af aftale mellem bygherre og rådgiver, eller der kan henvises til de tilvalgte specifikationer i rådgiveraftalen.

IKT-specifikationer understøtter, at offentlige og almene bygherrer overholder de to IKT-bekendtgørelser, gældende for henholdsvis offentligt byggeri, BEK nr. 118 af 06/02/2013 og alment byggeri, BEK nr. 119 af 07/02/2013.

Helt centralt er desuden IKT-aftalen, som er et samlet dokument over byggesagens IKT-ydelser og IKT-specifikationer – altså en aftale for hvordan de IKT-krav, der stilles, føres ud i livet.

Molio har udviklet værktøjet IKT-specifikationerne (A102), som hjælper med at gøre det enkelt at definere omfanget de digitale ydelser som er en del af et aftalegrundlag, og som skaber et optimalt grundlag for det digitale samarbejde på projektet.

IKT-specifikationerne er koordineret med rådgivernes ydelsesbeskrivelser, så struktur og begreber hænger sammen på tværs og gør dermed sammenhængen mellem rådgiverleverancer og de digitale leverancer tydelig.

Læs mere om IKT her

 

IKT-procesmanualen er et projektspecifikt samarbejdsværktøj, som anvendes til at afstemme, hvordan man i fællesskab, og på mest effektive måde, når frem til de aftalte digitale leverancer.

Med andre ord, er dette rådgivers værktøj til at aftale hvordan man opfylder bygherres krav der er stillet i IKT-Specifikationerne.

Parterne omkring procesmanualen er typisk de projekterende og udførende parter på projektet, dvs. rådgivere samt entreprenører. Bygherren er som udgangspunkt ikke omfattet af procesmanualen, men det anses dog for god skik at give bygherren fuldt indblik i procesmanualen, såfremt denne måtte have ønske om det.

Procesmanualen er ikke en del af den kontraktmæssige aftale på projektet mellem klient og rådgiver/udførende, men et dynamisk dokument som parterne løbende kan opdatere, raffinere, præcisere og tilføje afsnit og tekst til, efterhånden som projektet skrider frem, og nye parter indgår i samarbejdet.

Procesmanualen er det dokument, som binder de enkelte virksomheders arbejdsmetoder sammen, ift. hvordan virksomhederne på bedste måde kommer frem til de aftalte leverancer, som fremgår af de udfyldte IKT-specifikationer (A102).

Paradigmet for procesmanualen er struktureret i overordnede kapitler, som indeholder en række afsnit. Strukturen er tilpasset strukturen for IKT-ydelser i FRI og DANSKE ARKs Ydelsesbeskrivelse for Byggeri og Landskab 2018, samt fra Molios IKT-specifikationer (A102).

Den overordnede struktur i paradigmet anbefales fastholdt. Der er mulighed for at tilføje ekstra afsnit efter de eksisterende afsnit – men dette er ikke et krav.

Læs mere om IKT-procesmanualen her

Der er to IKT-bekendtgørelser i Danmark:
a) Bekendtgørelse om anvendelse af informations- og kommunikationsteknologi (IKT) i alment byggeri og b) Bekendtgørelse om anvendelse af informations- og kommunikationsteknologi (IKT) i offentligt byggeri.

De krav, der udgør hovedelementet i Det Digitale Byggeri, defineres og reguleres gennem Bekendtgørelse om krav til anvendelse af Informations- og Kommunikationsteknologi i offentligt (nr. 118) og alment (nr. 119) byggeri og deres tilhørende vejledninger. Bekendtgørelserne er også kendt under synonymet ”IKT-bekendtgørelserne”. Det fremgår af bekendtgørelserne og de tilhørende vejledninger, hvem der er omfattet af kravene.

Helt praktisk er IKT-bekendtgørelserne udformet som en række krav, som bygherren i det konkrete IKT-byggeprojekt skal stille til byggesagens parter:

  • IKT-koordinering
  • Håndtering af digitale byggeobjekter
  • Digital kommunikation og projektweb
  • Anvendelse af digitale, objektbaserede bygningsmodeller i forbindelse med projektkonkurrencer, projektering og udførelse
  • Digitalt udbud og tilbud, herunder udbud med mængder
  • Digital leverance ved byggeriets aflevering
  • Digital mangelinformation.

Virksomheder, som ønsker at byde på statslige, kommunale, regionale eller almene byggeopgaver over visse beløbsgrænser, skal leve op til disse krav (disse beløbsgrænser er defineret i bekendtgørelserne).

I bekendtgørelserne og de tilhørende vejledninger fremgår de lovpligtige IKT-krav, som offentlige og almene bygherrer skal stille i forbindelse med bygge- og renoveringsprojekter over en vis entreprisesum.

Formålet med IKT-bekendtgørelserne er at sikre en harmoniseret og værdiskabende anvendelse af IKT i bygge-, renoverings-, drifts- og vedligeholdelsesopgaver i den offentlige sektor.

Produktiviteten inden for disse opgaver kan nemlig forøges væsentligt ved udvidet brug af IKT.

Se også ovenstående afsnit. 

  • KT-specifikationer (A102)
  • IKT-procesmanual (A402)
  • IKT-projektroller (A305)
  • IKT-kravstillelse (A303)
  • Dokumenthåndtering (A104)

Bygherren skal sikre at der gennem hele byggesagen sker en koordinering af den samlede IKT-anvendelse mellem alle de involverede parter.

Da der til IKT-koordineringen knytter sig en del ansvar, er det en god idé at knytte opgaven til en specifik person, altså til en IKT-leder.

Der bør altid udarbejdes en ydelsesbeskrivelse til IKT-koordinationsfunktionen, så IKT-lederens ansvar er beskrevet over for bygherren.

Læs om uddannelsen som IKT-koordinator og -leder