Aftale og kommunikation | A102 - IKT-specifikationer
Skab klarhed og fælles fodslag for det digitale samarbejde i dit næste byggeprojekt
A102 er branchens de facto-standard, der bruges til at fastlægge de digitale ydelser, afklare grænseflader og definere de enkelte aktørers ansvar i det digitale samarbejde.
Hvorfor er A102 blevet udarbejdet?
Byggebranchen har de seneste år oplevet en betydelig vækst i digitaliseringen. Dette har medført, at bygherrer eller bygherrerådgivere skal forholde sig til langt flere aspekter, særligt i forbindelse med det digitale samarbejde i projekter.
Behovet for klare specifikationer af IKT-ydelser er derfor afgørende for at sikre et effektivt samarbejde, og at det er den rigtige data som modtages når byggeriet står klar til drift. I samarbejde med branchen har Molio derfor udviklet ”A102 IKT-specifikationer” et værktøj som gør det enkelt at definere omfanget af IKT-ydelserne, der indgår som en del af aftalegrundlaget for byggeriets parter i et projekt.
Hvordan kan branchen bruge A102?
- Molios IKT-specifikationer er et værktøj, som kan skabe klarhed og fælles fodslag mellem byggesagens parter i et temmelig komplekst aftalefelt. Dybest set handler det om at sikre, at det digitale samarbejde og den digitale kommunikation flyder optimalt mellem parterne, siger Allan Schiøtz, produktchef for Molios IKT-værktøjer.
Værktøjet indeholder fire modeller, så du kan specificere de digitale leverancer klart og entydigt til gavn for det digitale samarbejde og en veldefineret datahåndtering, udveksling og -aflevering. Modellerne gør at det er nemt at forstå at genkende IKT-kravene, og gøre det nemmere at arbejde standardiseret fra sag til sag.
”A102 IKT-specifikationerne” er koordineret med rådgivernes ydelsesbeskrivelser, så struktur og begreber hænger sammen på tværs og gør dermed sammenhængen mellem rådgiverleverancer og de digitale leverancer tydelig.
Hvem har især gavn af den nye anvisning?
”A102 IKT-specifikationerne” er det mest benyttede værktøj til IKT-kravstillelse på sager i Danmark, da den gør at det nemmere for fx. rådgiver at gennemskue omfanget, give de rigtige priser, og sikre enighed om hvilke ydelser der skal leveres. Ved at sikre enighed om IKT-ydelsernes omfang og leverancer, skabes der derved optimale grundlag for det digitale samarbejde på projektet - til gevinst for alle parter.
Værktøjet er særligt relevant for bygherrer, entreprenører, og rådgivere, der er involveret i planlægning, projektering og udførelse af projekter med komplekse digitale krav.